Організація системи просування книги і читання

        Однією із втілених у життя ідей Фонду "Пушкінська бібліотека" (Росія) стали фестивалі бібліотечних програм по просуванню читання "Осінь у Михайлівському" - спільні проекти Фонду, Центру читання Російської Національної бібліотеки й Псковського регіонального центру книги, створеного в 2002 році в Псковській обласній універсальній науковій бібліотеці.
        Перший фестиваль "Осінь у Михайлівському" (2004) відбувся завдяки підтримці Некомерційного Фонду "Пушкінська бібліотека" і Британської Ради. Він став логічним продовженням Всеросійської конференції "Читання: програми підтримки й розвитку", що проходила в Санкт-Петербурзі. На першому фестивалі було представлено 11 програм по просуванню читання, відбулися презентації журналу "Біля книжкової полиці" і видавництва "Вагріус", а культурна програма включала екскурсії пушкінськими місцями, зустріч з письменницею Л. Є. Улицькою і лекцію Є. Ю. Генієвої "Ми й література".
        Фестиваль відразу ж привернув до себе увагу професійного співтовариства й громадськості і надалі зарекомендував себе як творча форма обміну ідеями й просування федеральних і регіональних ініціатив з підтримки читання й виховання читацької культури.
       Формат фестивалю - короткі електронні презентації програм з просування читання й підведення підсумків в інтерактивній формі, визначення кращої творчої діяльності з просування читання в регіонах - дозволяє уникнути традиційних доповідей і розподілу аудиторії на слухачів і виступаючих, дає можливість повного залучення присутніх до роботи й обговорення.
        Аудиторія фестивалю постійно розширюється, а підсумки узагальнюються у виданих збірниках і методичних документах. Матеріали Фестивалів опубліковані в збірнику "Читання: проблеми підтримки й розвитку", що був виданий Фондом "Пушкінська бібліотека", у журналі "Бібліотека", збірнику "Бібліотечне життя Псковщини", у збірнику матеріалів "Просування читання в контексті національних культурних стратегій". Це дозволяє кумулювати передовий досвід з просування читання, адже учасниками чотирьох Фестивалів були більше 400 чоловік з 46 регіонів Росії, представлені проекти з просування читання й книги з 42 бібліотек.

Павлова В. И. Фестиваль "Осень в Михайловском":
партнерский проект в поддержку чтения
/В. И. Павлова //Библиотечное дело. - 2008. - №18. – С.15-16.


        В останні роки не тільки фахівці, але й широка громадськість стурбовані зниженням інтересу до читання. Зростання числа "не читачів", поява людей із вторинною й функціональною неписьменністю - ці й багато інших проблем, що стосуються читання, вимагають найпильнішої уваги бібліотекарів.
        У Рік російської мови ЦМБ м. Заринська Алтайського краю (Росія) розробила програму "Заринськ, який читає". Заходи, спрямовані на підтримку інтересу до читання, проходили протягом усього 2007 р.: у рамках акції "Молодь, яка читає" (березень-квітень), під час Тижня бібліотек (травень), місячника людей похилого віку (жовтень), у Тиждень інформації (листопад).
        Для молоді організували читацькі конференції щодо творчості російських письменників XX-XXI вв. Заочні зустрічі з такими авторами, як Євгеній Гришковець, Людмила Улицька, близько познайомили юнацтво із сучасними письменниками.
        У ході акції "Молодь, яка читає" було випущено близько 50 інформаційних листків, буклетів у серіях "Забуті імена в літературі", "Славетні імена в літературі", видання серій "На допомогу вчителеві", "Ювілеї сучасних письменників".
       Однієї з великомасштабних міських акцій була двомісячна телевізійна вікторина "Книга з телеекрана", що проводилася з метою залучення нових читачів, поліпшення комунікативних зв'язків бібліотек з місцевим співтовариством. Спонсорами вікторини стали книгарні міста "Книго-світ" і "Новий". Ними були надані прекрасні книги для нагородження переможців.
        У конкурсі брало участь більше 100 чоловік. Заключним етапом вікторини стало свято читання "Відкриваючи книгу, відкриваємо світ".
        Не менш яскравою подією для городян став Тиждень муніципальних бібліотек. Особливо цікаво пройшла презентація слайд-фільму "Світло денне є слово книжкове".
        Значне місце в просуванні книги приділялося виставковій діяльності. Виставка "Читацькі рекорди", героями якої несподівано стали користувачі ЦМБ, приємно вразила їх. Такий своєрідний конкурс виявився для наших читачів дійсним сюрпризом.
        У десяти номінаціях, серед яких "Книжкова родина", "Літературний гурман", "Щедрий дарувальник" і т. п., відзначено більше 50 читачів. Номінація "Вічний двигун" визначила читачів, які відвідали найбільшу кількість заходів, проведених бібліотекою.
        Виставка-стенд "Представляємо Алтайські премії: книги, думки", оформлена у відділі краєзнавства, познайомила читачів з алтайськими авторами.
        Юні читачі не залишилися байдужими й до експозицій під загальною назвою "Читати ці книги престижно".
        У рамках місячника літньої людини в ЦМБ пройшла акція "Правове поле пенсіонера", яка була організована центром соціальної й правової інформації. На зустріч із пенсіонерами прийшли психолог центру "Родина й діти", фахівці Пенсійного фонду, співробітники бібліотеки, працівники комітету з соціального захисту й комітету охорони здоров'я.
        Інформаційну підтримку програмі "Заринськ читає" зробили міська газета "Новий час", міське радіо, де бібліотекарі брали участь у радіопередачах "Ловися, "Букер", великий і маленький", міське телебачення, що надало ефірний час для проведення книжкової вікторини.
       Однією зі складових програми була дослідницька робота. Протягом року були проведені: анкетування "Молодь, яка читає", бліц-опитування жителів "Книги, які найбільше читають в місті", міні-дослідження "Найбільш активний читач", аналіз читання молоді, семінар бібліотечних працівників "Просування книги й читання - новий ракурс звичної діяльності".

Богаева Г. Как воспитать литературных гурманов?
/Г. Богаева //Библиополе. – 2008. - №10. – С.48-49.


        Не "боротися" з тими, хто не читає, а об'єднувати тих, хто читає. Тому що саме ці люди - творчі, талановиті - мають енергію й створюють поле читців.
        Це й стало основною концепцією першої обласної Зустрічі людей, які читають, що у рамках Року читання була ініційована й проведена науково-методичним відділом Астраханської обласної наукової бібліотеки ім. Н. К. Крупської (Росія).
        Ідея була проста - зібрати в бібліотеці аматорів і знавців книги й читання. Зібрати, познайомитися й обговорити разом питання формування позитивного образа людини-читача.
        До Зустрічі було підготовлено коло запитань, що, на погляд організаторів, визначав загальний хід і настрій дискусії. Ось тільки деякі з них: "Чи можна без примусу читати?", "Яку літературу можна назвати літературою нового століття?", "Чи існують критерії для відбору книг для читання?", "Хто відповідальний за прищеплювання навичок читання?".
       Сьогодні досить складно запросити на бібліотечний захід представників влади, бізнесу й інших "солідних" людей - зайнятість і ритм роботи не дозволяють багатьом з них відвідувати заходи. Але організаторам Зустрічі, було важливо довідатися думку, позицію представників адміністрації, великих чиновників, відомих далеко за межами регіону людей.
       І тому було вирішено визначити коло заочних учасників і взяти у них відеоінтерв'ю. Так в "заочному" режимі на Зустрічі були присутні Голова адміністрації МО "Приволзький район", заступник міністра освіти й науки АТ і відомий російський письменник Андрій Белянин.
        Спеціально до Зустрічі, для її учасників, були підготовлені дві книжкові виставки.
Одна з них "Най... най... най... книга в нашій бібліотеці" представила більше ста "самих -самих" книг з фондів. Номінації були різні - "найбільша", "найхвилююча", "найбільш стильна", "найбільш модна", "найбільш мудра", "найбільш численна", "найбільш маленька" і т.д.
        Виставка-огляд "Сто заборонених книг" випереджала одну з тем для обговорення - цензура.

Шуминова И. Читающий человек равен двум
/И. Шуминова //Новая библиотека. – 2008. - №12. – С.40-45.


        Тверському центру книги та читання Тверської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О. М. Горького (Росія) було важливо запропонувати й запустити нові несподівані акції. Такою стала акція минулого року "2007 секунд читання". Ідея - влаштувати голосне читання протягом 2007 секунд у публічному місці - запозичена у Шкільних читань, проведених у США.
       Центром книги й читання були розроблені й розіслані в бібліотеки області методичні рекомендації з проведення акції, консультація й показовий захід пройшли під час семінару працівників відділів обслу-говування. Ініціатива сподобалася й широко поширилася. Голосні читання проводилися не тільки в бібліотеках, але й у школах, будинках культури, навіть на вулиці. Наприклад, у Нелідові в загаль-номіську акцію включилися близько 2000 дошкільнят, учнів молод-шого й середнього віку. Вони читали й слухали твори сучасних дитячих письменників. Протягом декількох тижнів в сільських бібліо-теках Вишнєволоцького району старшокласники читали вголос твори сучасних авторів, беручи участь у конкурсі "Молоді - молодим: 2007 секунд читання". У ході змагання журі оцінювало виразність, грамот-ність, швидкість читання. За підсумками акції випущений диск із аудіозаписами переможців і фільмом "Молодь, яка читає: 2007 секунд читання".
        Показовий і проект - "Російський Букер у Твері" (http://www.library. tver.ru/otdel lib/russianbooker tver/index.html).
        Співробітники ОУНБ ім. О. М. Горького з 2007 року не тільки номінують романи на престижну літературну премію, але й проводять акцію "Твій вибір, читачу!", широко висвітлювану ЗМІ. В її рамках користувачі читають і оцінюють твори сучасних російських авторів. В акції взяли участь близько 300 чоловік, причому деякі записалися в бібліотеку саме заради цього. Були нагороджені: самий активний, самий проникливий (той, хто вгадав ім'я лауреата премії) і самий вдумливий (написав відгук на більшість прочитаних книг). 
        Користується популярністю у районних і сільських бібліотеках проект "Вільна книга". Ідею - організація обміну книгами між читачами - підказав рух "Bookcrossing", полиця якого організована Центром книги й діє в холі обласної бібліотеки ім. О. М. Горького з квітня 2006 року. Використовувана в проекті технологія елементарна. На абонементі бібліотеки виділяється стелаж або полиці, де бажаючі можуть залишити особисті книги й взяти почитати книги, залишені іншими читачами. Звичайно, першими відгукуються активні й постійні відвідувачі бібліотеки, але після проведення рекламної кампанії до них приєднуються люди, не записані в бібліотеку. Як правило, вони стають її читачами. Таким чином, створюється своєрідний читацький клуб, члени якого обмінюються прочитаним. У деяких бібліотеках число учасників обчислюється десятками, а кількість задіяних книг становить кілька сотень. Створюються такі куточки "вільних книг" не тільки в бібліотеках, але й у готелях, поліклініках, холах пенсійного фонду й служби зайнятості, вокзалах і інших публічних місцях.
         Всі бібліотеки області здійснювали партнерські програми, підтримані місцевою владою. Це, наприклад, "Читання - правило життя", "Людина, яка читає", "Бібліотека - відкритий світ читання", "Бібліотеки й читання в мінливому світі" і "Місто, яке читає", "Магія читання". Серед сільських програм слід зазначити програму "Якщо із книгою вийшов на шлях", найцікавішими заходами якої стали виставка "Допоможіть книзі вижити", ранок-посвята в читачі "Не крутити строкатий глобус", інсценівки літературних творів.
        Над реалізацією програми "Книги поєднують. Книги збагачують" (ОУНБ ім. О. М. Горького) спільно працювали 8 відділів бібліотеки. Великий проект "Читання крокує по планеті" був здійснений силами відділу іноземної літератури й лінгвокраєзнавчого клубу "АНЕФРА". У багатоетапному конкурсі художнього читання "VIVA LIBER!" брали участь 150 чоловік. Завершився проект зустріччю за "круглим столом" за темою "Світ, який читає"; студенти - представники різних країн і континентів - обговорювали проблеми читання й натхненно читали улюблені твори.
         Проект абонемента "Час слухати книгу" передбачав організацію нової послуги - видачу в тимчасове користування аудіокниг. Було придбано біля 300 видань, які залучили нових читачів і викликали інтерес постійних, що підтверджується числом користувачів - 1500 і видач - 3600 за 2007 рік. Ідея проекту підтримана бібліотеками області.
        Ще один проект обласної бібліотеки "Слухай музику й читай!", реалізований у співпраці з обласною філармонією на фестивалі "Музична осінь у Твері", відзначений заохочувальним призом у номінації "Краща ідея" конкурсу проектів і ідей з реалізації Національної програми підтримки й розвитку читання.
        Для активізації читання бібліотеки випробували такі форми роботи, як ток-шоу "Покоління Next вибирає книгу", вечір-портрет "Ні дня без книги" і день нового читача, віртуальна виставка "Ржев: літературний калейдоскоп" і т. п. Багато хто влаштував конкурси фотографій, що зображують людину із книгою: "Бєжецьк, який читає", "Ростемо разом із книгою", "Не секрет для всіх навколо - книга найкращий друг", "Ми читаємо" і ін. Бібліотеками виявлені лідери читання в конкурсах: "Учень, який найбільше читає", "Клас, який найбільше читає", "Родина, яка найбільше читає", "Село, яке найбільше читає", "Голова поселення, який найбільше читає", "Самий активний читач". Разом з газетою "Минуле нового Ржева" ЦБС Ржевського району організувала творчий конкурс "Незвичайний випадок, пов'язаний із книгою".

Егорова Г. И. Импульс к новым начинаниям:
Тверской центр книги /Г. И. Егорова
//Библиотечное дело. – 2008. - №18. – С.11-14.

 


        При організації роботи із просування книги й читання серед населення бібліотекарі застосовують комплексні форми роботи.
        Курська обласна наукова бібліотека ім. М. М. Асєєва разом з Комітетом по культурі Курської області (Росія) провели обласний конкурс на кращу організацію роботи із просування книги й читання серед населення області "Бібліотека. Книга. Читач". Головні цілі захо-ду: залучення до читання різних категорій населення, розвиток соці-ального партнерства в поширенні книжкової культури, реалізація мож-ливостей бібліотек для об'єднання всіх сил суспільства у вирішенні проблем просування читання. Конкурс проводився у два етапи.
        У своїх конкурсних роботах бібліотеки використовували ігрові форми, що сприяють поглибленому читанню. Це турніри знавців, літературні вікторини, ігрові програми. До цієї ж групи варто віднести різні шоу за типами телевізійних, таких, як "Колесо історії", брейн-ринги, клуб знавців "Що? Де? Коли?" і ін. В основу цих форм покладені змагання з ерудиції, уміння працювати із книгою.
        Зоринська сільська бібліотека Курського району розробила для молодіжної аудиторії програму "Книга в життя відкриває двері". Всі представлені програми й проекти затверджені й частково профінансовані місцевими органами влади.
        Бібліотеки видають бібліографічні посібники, інформаційні й рекомендаційні списки літератури, буклети, пам'ятки, закладки, плани читання, бюлетені, плакати... "Репертуар" посібників визначається складом читачів, їхніми потребами, загальноосвітньою підготовкою. Інформаційний потенціал міжпоселенських бібліотек не розрахований на створення науково-допоміжних посібників, але цілком забезпечує підготовку рекомендаційних покажчиків, середніх і малих форм бібліографічних посібників. Горшеченська міжпоселенська бібліотека, наприклад, до ювілеїв письменників і поетів видає буклети, пам'ятки "Радить бібліотекар". Рекомендаційні списки літератури для різних категорій читачів регулярно випускає Щигрівська міжпоселенська бібліотека.
        Залучаючи читачів до читання й книги, бібліотекарі оформляють книжкові виставки, де до експозиції залучають наочний матеріал, а саме - творчі роботи читачів: малюнки, плакати, вироби.
        Бібліотеки проводять книжкові акції, необхідність і затребуваність яких доволі висока. Головна їх мета - поповнення фондів, залучення нових читачів. Бібліотечні працівники залучають соціальні служби, навчальні заклади, творчі організації до участі в таких масштабних заходах. 
        Бібліотеки області активно використають у своїй роботі різноманітні форми творчої самореалізації читачів. Кращими з них є клуби, гуртки й літературні об'єднання.

Шуйская Т. У творчества нет границ:
о некоторых итогах профессионального конкурса
/Т. Шуйская //Библиотека. – 2009. - №2. – С.27-29.


        У травні з ініціативи міських бібліотек і за підтримкою Бібліотечної Асоціації Республіки Карелія в місті Петрозаводську (Росія) відбувся третій Загальноміський день читання.
       "Читати, щоб зробити світ добріше" - під таким гаслом вирішили провести цей день його організатори. Більше 500 мешканців міста взяли участь в III Загальноміському дні читання, багато хто прийшли на свято родинами. Підготовка до Загальноміського дня читання почалася, зазвичай, на початку року. З березня по травень до бібліотек міста стали надходити роботи на конкурс "Історія моєї родини" у різних номінаціях: "Реліквія моєї родини", "Родина моєї мрії", "Сімейна історія", а також фотографії на конкурс "Наша дружна родина".
        За традицією Загальноміський день читання розпочався з Урочистого відкриття пам'ятника Г. Р. Державіну. Перед гостями свята виступили письменники й поети, читачі й бібліотекарі, а особливу урочисту атмосферу свята допомогли створити музиканти військового духового оркестру.
        Вперше до Загальноміського Дня читання бібліотеки міста організували акцію "Сімейна бібліотека". Суть цієї акції полягає в тому, щоб родини городян змогли обмінятися книгами один з одним. З березня по травень було зібрано більше 4000 книг. Серед них класика, дитяча література, фантастика, книги з рукоділля. Всі гості свята змогли вибрати книги для своєї домашньої бібліотеки.
        У Губернаторському парку протягом двох годин працювали різні літературні майданчики.
В "Поетичному калейдоскопі" змогли взяти участь як професійні поети, так і віршотворці, які починають. Незважаючи на дощову погоду, тут зібралося чимало аматорів поезії.
        На майданчику "Театральне містечко" виступили: Театр маріонеток Дитячого садка № 22 з міні-спектаклем "Маша й ведмідь"; студенти кооперативного технікуму виконали театральну постановку за романом М. Булгакова "Майстер і Маргарита"; студенти Педагогічного коледжу прочитали уривки з роману Л. Толстого "Війна і мир". Бібліотекарі Центральної міської дитячої бібліотеки підготували для дітей театральну вікторину, присвячену відкриттю щорічних літніх читань "Навколо світу за 90 днів". А на каверзні запитання Баби Яги й Пірата із задоволенням відповідали не тільки діти, але й дорослі.
        Для молоді співробітниками Центральної міської бібліотеки ім. Гусарова була підготовлена розважальна програма із частівками, гумористичними загадками й веселими конкурсами.
Для батьків з дітьми працював майданчик "Дружимо із книгою всією родиною". Бібліотекарі республіканської Дитячо-юнацької бібліотеки підготували для учасників веселі літературні конкурси.
На "Літературних лавах" Губернаторського парку справжні "літературні бабусі" читали маленьким гостям свята веселі вірші й уривки з казок.
        Учасники й переможці конкурсу "Історія моєї родини" змогли зануритися в справжню атмосферу балу, що відбувся в залі Дворянських зборів.
        Гості свята познайомилися з історією балу, його традиціями, а прекрасною ілюстрацією до слів ведучих стали виступи творчих колективів "Рейгтайм", "Ритм", "Майстер-Данс", "Петровська слобода". На святі пролунали вірші й уривки із класичних творів у виконанні театру художнього слова "Діє слово".
І на закінчення цього чудового балу відбулося нагородження переможців конкурсу.

Третий общегородской день чтения в Петрозаводске
//Новая библиотека. – 2008. - №9. – С.3-4.


        Узимку 2007 року Державна універсальна наукова бібліотека Красноярського краю й Центр читання уклали угоду на довгострокове співробітництво з "Молодіжним центром Залізничного району" Красноярська (Росія). У партнерстві з ними реалізовані вже два проекти: "Фестиваль волонтерів" (2007 р.) і проект літнього освітнього майданчика "Розумники Краснояр'я" (2008 р.).
        "Фестиваль волонтерів" проходив на базі бібліотеки протягом трьох днів і був адресований старшокласникам і студентам-першокурсникам. У проекті взяла участь найбільш креативна молодь Красноярська, люди товариські, заповзятливі, з активною життєвою позицією. Юнаки й дівчата під керівництвом кураторів з Молодіжного центру, співробітників бібліотеки й Центру читання брали участь у тренінгах, майстер-класах і "мозкових штурмах". У результаті були створені й реалізовані проекти, спрямовані на просування читання й на збереження позитивного іміджу бібліотеки. Це й рекламні плакати, рекламні ролики, що розповідають про необхідність читання й цінність книги, і вуличні перформанси. У результаті подібних заходів у бібліотеку за один день записалося 280 чоловік. Фестиваль пройшов "на одному подиху" і нікого не залишив байдужим. 
        У червні 2008 року Державна універсальна наукова бібліотека Красноярського краю стала місцем реалізації літнього майданчика "Розумники Краснояр'я".
        Протягом місяця в бібліотеку приходили підлітки з різних шкіл. Для них організовувалися різні освітньо-розвиваючі акції й творчі зустрічі, екскурсії. Так, 6 червня для дітей була підготовлена програма заходів у рамках Пушкінського дня Росії. Щоранку діти починали з роботи із книгою. До кінця свого перебування в бібліотеці вони повністю ознайомилися з маршрутом, яким проходить книга, що надійшла в бібліотеку: від відділу комплектування до каталогу. Побачили, як багато нових цікавих видань надходить у фонд бібліотеки, були здивовані розмаїтістю книг, з якою їх познайомили співробітники відділу рідккісних книг і книгознавства. Видгляд та вік багатьох книг рідкісного фонду справили незабутнє враження. Підсумки анкетування, проведеного в останній день роботи майданчика, показали, що погляди дітей на читання, книгу й бібліотеку в цілому істотно змінилися в кращу сторону.

Родионова Н. П. Волонтеры, умники и короли поэтов:
о Центре чтения Красноярского края /Н. П. Родионова
//Библиотечное дело. – 2008. - №18. – С.27-29.

 


        Популяризація класичних творів російської літератури - один з головних напрямків діяльності бібліотеки духовного розвитку "Джерело" ЦБС м. Пскова (Росія). "Класика на всі часи" - так називається програма бібліотеки, метою якої є відродження інтересу до класичної літератури, особливо серед молодих читачів. У програмі визначена структура бібліотеки, форми просування книг, прийоми формування виставочного простору. Працюючи за даною програмою, працівники бібліотеки прагнуть виховати вдумливого читача, що розуміє й почуває глибину російського слова.
        У бібліотеці створений "Зал класичної літератури". Мета його створення - з найбільшою повнотою розкрити фонд класичної літератури для читача-школяра, читача-студента, рекомендувати найціннішу в моральному й художньому відношенні літературу. Для того, щоб познайомити користувачів з письменниками, їхніми творами, у залі постійно демонструються виставки. Причому, це не традиційні книжково-ілюстративні виставки, а виставки-ігри, виставки-ребуси, виставки-поради. Особливим інтересом користуються предметні виставки.
        Порадувала читачів виставка "Класні класики, або Читай із задоволенням": у ненав'язливій, жартівній формі вона дає пораду, як можна не просто "подолати" класичний твір, а одержати від його читання задоволення. Потрібно тільки не падати духом, полюбити автора, як рідного, і тоді навіть "Війна і мир" здасться тоненькою брошуркою.
        Ось деякі секрети організації подібних виставок.
       По-перше, виставка повинна зачіпати ті проблеми, які хвилюють молодь. Наприклад, взаємини юнаків і дівчат. Любовна тема найчастіше стає предметом обговорення у молодих. Виставка дає пораду: "Спілкуйся із класикою якщо в тебе проблеми на особистому фронті. Там ти знайдеш конкретні рецепти опору ошуканцеві Вронському. Зрозумієш, що цінують у жінці класики й зможеш краще розглянути свої власні помилки". Читач може відразу ж взяти з полиці повісті І. С. Тургенєва "Ася", "Перша любов", роман Л. М. Толстого "Анна Кареніна", цикл "Темні алеї" І. О. Буніна, "Безприданницю" О. Н. Островського.
        По-друге, використовується (у розумних межах) молодіжна лексика. Наприклад, така порада: "Поприколюйся над класиками. Якщо в тебе є почуття гумору й творчі здібності, то підготуй до якої-небудь вечірки суміш із класичних віршованих творів, присвяти ці переробки своїм друзям. Розпочни рядком з Пушкіна, продовж Тютчевим, закінчи Некрасовим...". Збірники віршів перерахованих поетів представлені на виставці.
        По-третє, бібліотекарі спонукають юних читачів розвивати власні творчі здібності.
        На кожну виставку відбираються видання з нестандартно оформленими обкладинками. Оригінально оформлюються й самі тексти рекомендацій.
        Ось ще приклади таких порад.
"Зніми класика з постаменту! Уяви письменника звичайною людиною: уяви, як він посміхається, сміється й вручає тобі томик своїх віршів або роман". (М. Ломоносов "Ода на день сходження на ... престол ... Єлизавети Петрівни ... 1747 року...", І. А. Крилов "Байки", А. П. Чехов "Дядько Ваня").
"Визнач обсяг і мету читання. Визнач для себе, що й для чого хотів би прочитати. Такою метою може стати підготовка до вступу до вузу, мрія стати віртуозом пера, бажання краще розбиратися в людях і їхніх характерах". (Л. М. Толстой "Війна і мир", Ф. М. Достоєвський "Брати Карамазови", М. М. Карамзін "Бідна Ліза").
"Почни з малого. Наприклад, з оповідань. При цьому уяви себе або героєм, або приятелем автора. У цьому випадку тебе осінить думка, що ти став свідком цікавого, того, чого не побачиш, сидячи вдома". (А. І. Купрін "Розповіді", М. С. Лєсков "Зачарований мандрівник", М. Є. Салтиков-Щедрін "Казки").
"Читай менше, але краще. Нерозумно безсистемно набивати свою голову купою інформації. Краще читати менше, але краще, запам'ятовуючи наймудріші думки". (К. Прутков "Вірші", "Думки й афоризми", І. Ільф, Є. Петров "Дванадцять стільців", "Золоте теля", А. О. Фет "Вірші").
"Класика - читання вищого сорту. Чому потрібно читати саме класиків, адже на кожному книжковому прилавку можна знайти романи сучасних авторів? Спробуй відтворити по пам'яті сюжет хоча б двох-трьох таких романів, а заодно згадай сюжет "Капітанської дочки". Напевно, останній твір краще осів у твоїй пам'яті". (Ф. М. Достоєвський "Злочин і кара", О. С. Пушкін "Євгеній Онєгін", "Капітанська дочка", А. І. Купрін "Двобій").
"Розвивай здатність творчо ставитися до людей. Якщо ти зумієш вчасно розглянути в реальній людині риси того або іншого літературного персонажа, ти будеш знати, чого приблизно від нього очікувати, як його скорити". (А. П. Чехов "Вишневий сад", М. В. Гоголь "Мертві душі", "Ревізор", Д. І. Фонвізін "Недоліток").
        Така нестандартна виставка не може не "зачепити" читача, і можна сподіватися, що, наслідуючи цим порадам, молодь буде читати Тургенєва, Достоєвського, Пушкіна й багатьох інших класиків не для галочки, а із задоволенням!

Иванова А. Б. Классные классики, или читай с удовольствием!
/А. Б. Иванова //Библиотечное дело. – 2009. - №2. – С.27-28.

Календар подій

 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Бібліотека працює:
з 9:00 до 18:00
п'ятниця – вихідний день
останній понеділок місяця –
санітарний день