Ресурси бібліотеки > Наші видання > Калейдоскоп досвіду > Калейдоскоп досвіду. Випуск 2 > Популяризація видань на допомогу захисту прав споживачів

Популяризація видань на допомогу захисту прав споживачів

  Популяризація видань на допомогу захисту прав споживачів
 
     Дотримання прав споживачів - це одне зі слабких місць будь-якої, а особливо російської ринкової економіки. У бібліотеках Смоленської області (Росія) збільшилася кількість запитів, позв’язаних із захистом прав споживачів, особливо з відкриттям Центрів правової і ділової інформації в центральних бібліотеках регіону. Найбільш цікавлять проблеми і частіше зустрічаються запитання:
- Як захистити свої права?
- Як повернути неякісний товар?
- За які послуги платити в медичних установах?
- Як юридично правильно оформити свою претензію і кому конкретно її пред’явити? та інші.
     Координацією діяльності з інформування споживачів міста Смоленська про свої права, зафіксованою у чинному законодавстві, займається заступник голови адміністрації, начальник управління торгівлі, послуг і захисту прав споживачів м. Смоленська та начальник відділу міської адміністрації з захисту прав споживачів. З їхньої ініціативи та за підтримки в серпні 2000 року в Смоленській обласній універсальній бібліотеці був створений клуб споживачів, що одержав назву “Компас”.
     Чому саме в стінах бібліотеки був створений подібний клуб? Ось відповіді на це запитання:
- бібліотека сьогодні - інформаційний центр, що надає населенню повний комплекс соціально значущої інформації: правової, ділової, екологічної, краєзнавчої та ін.;
- в бібліотеці населенню гарантовано вільний доступ до інформації.
     Крім того, бібліотека сама надає свої послуги населенню і повинна знати свої обов’язки як виробника цих послуг.
     На перших засіданнях клубу був прийнятий статут, затверджений план роботи, проведене анкетування учасників. Кожен член клубу одержав брошуру “На допомогу споживачеві”, видану міською адміністрацією. У брошурі міститься безліч корисних порад з захисту прав споживачів.
     Мета клубу - ознайомити широкі кола споживачів з їхніми правами, допомогти зорієнтуватися в складній ситуації, вибрати правильну лінію поводження у випадках порушення їхніх законних прав.
     Тематика засідань клубу різноманітна і розкриває всі сторони взаємозв’яз-ків між виробником, продавцем і споживачем:
- захист прав населення від несумлінних виробників, виконавців робіт та послуг;
- судовий захист прав споживачів;
- презентація фірм і організацій, що стали лауреатами конкурсу “ 100 кращих товарів року”;
- законодавство про захист прав споживачів у сфері торгівлі;
- правила продажу лікарських засобів;
- генетично модифіковані продукти та ін.
     Про майбутні засідання клубу попередньо вміщуються оголошення в пресі, а потім ЗМІ на сторінках газет висвітлюють коло питань, обговорюваних членами клубу, що природньо розширює аудиторію, знайомить населення області з законодавством про захист прав споживачів. Для виступів на засіданнях клубу провідні спеціалісти міської адміністрації залучають велике коло людей: юристів, керівників підприємств, організацій міста, виробників, продавців, санітарних лікарів, фахівців департаментів управління, охорони здоров’я та ін.
     Цілком природньо, що бібліотека тільки самотужки не змогла б настільки широко розгорнути діяльність Центру. Переваги такого ділового партнерства бібліотеки і влади в наявності залучення до співробітництва фахівців досить високого рангу, що сприяє зростанню іміджу бібліотеки.
     Активну участь в організації засідань клубу бере сама бібліотека. Вона організовує книжкові виставки, виконує тематичні довідки з використанням не тільки друкованих, але й електронних баз даних. Бібліотека комп’ютеризована, підключена до мережі Інтернет, що дозволяє задіяти, в разі потреби, всі можливі джерела інформації. Виконуються також запити, що надсилаються до бібліотеки і по електронній пошті з бібліотек області. В Центрі надаються документи, здійснюються послуги юрисконсульта, тому що в штаті Центру правової інформації (ЦПІ) є такий фахівець. Усі перераховані послуги доступні і безкоштовні.
     Бібліотека не обмежується тільки бібліотечними методами роботи, а веде ще і просвітницьку роботу по захисту прав споживачів, тісно співробітничає з навчальними закладами, засобами масової інформації. Усі питання, обговорювані на засіданнях Клубу, круглих столах знаходять висвітлення в місцевих газетах. Така пильна увага до цієї проблеми з боку ЗМІ не випадкова.
     У результаті розширення діяльності бібліотеки з захисту прав споживачів клубна форма роботи перестала відбивати весь спектр робіт і послуг і переросла в Центр споживчої інформації й освіти, відкриття якого відбулося 28 жовтня 2003 року.
     Основна мета діяльності Центру - створення цілісної системи забезпечення загальнодоступності, відкритості, повноти і вірогідності інформації, що представляється користувачам, ознайомлення широких кіл споживачів з їхніми правами, допомога в орієнтуванні в складних ситуаціях, виборі правильної лінії поводження у випадках порушення їхніх законних прав.
      Місцева влада взяла на себе обов’язок підтримувати роботу центру: це підготовка і проведення занять, круглих столів, виїзних заходів, забезпечення консультацій фахівців з якості товарів, послуг і ін. Бібліотека здійснює інформаційну підтримку, виконання довідок за запитами, дає юридичні консультації з оформлення позовних заяв, претензій, касаційних скарг, проводить просвітницьку роботу.
     Центр споживчої освіти розташовується у відділі суспільно- політичної й економічної літератури, у структурі якого знаходиться і Центр правової і ділової інформації. Користувач Центру має відкритий доступ не тільки до книг і журналів, але і до електронних правових баз: ФАПСІ, “ Гарант”, “Кодекс”, “ Консультант Плюс”. За запитами читачів здійснюється роздрукування інформації на принтері, тиражування матеріалів, сканування, комп’ютерний набір текстових матеріалів і т.п.
     Спільними зусиллями місцевої влади і бібліотеки населення вже сьогодні одержує постійну інформацію і реальну допомогу в споживчій освіті й інформації, що дає йому можливість вже сьогодні захистити себе у важких життєвих ситуаціях, придбати знання про чинне законодавство для захисту своїх інтересів.
      Майже 4-х річний досвід діяльності Центру дозволив підвищити імідж бібліотеки як в очах владних структур, так і в очах населення, якому потрібна конкретна, постійна інформація про те, як захистити свої права споживача.

Мальцева О.Е. Библиотека и власть: совмест-ная деятельность по защите правпотребителей

/Мальцева О.Е. Артамонова Г.И. //Библиотеки и информационные ресурсы в современном мире науки, культуры, образования и бизнеса: 11-я Междунар. конф. “Крым 2004”? Тема 2004 года: Роль библиотек, издательств и производителей информационной продукции в эволюции современного общества: Тр. конф. – CD-ROM.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     Робота зі споживчої освіти й інформування в бібліотеках Росії базується на офіційних нормативно-правових актах, документах, що регулюють діяльність з захисту прав споживачів на обласному рівні.
     У ряді бібліотек в систематичній картотеці статей виділяється тематичний розділ “Права споживачів”.
     За традицією населення інформують насамперед за допомогою різних книжково-ілюстративних тематичних виставок, семінарів, “круглих столів”, на які запрошують голів місцевих адміністрацій і керівників громадських організацій.
     У Ліпецькій області до Всесвітнього дня захисту прав споживача в Центрі правової інформації ОУНБ відбувся вечір запитань і відповідей “Права споживача”. На нього були запрошені голова міського Комітету захисту прав споживача, начальник Державної торгової інспекції області, голова громадського об’єднання “Захист”. Вони розповіли про мету і діяльність своїх служб, відповіли на запитання громадян. До цього заходу фахівцями бібліотеки була підготовлена пам’ятка, що містить інформацію про права споживачів, перелік основних нормативних документів на цю тему, адреси ліпецьких організацій, що займаються захистом їхніх прав.
     У центральних бібліотеках Костромської області регулярно організуються тематичні книжкові виставки, оформляються інформаційні стенди, складаються добірки статей з періодичної преси, картотеки. Ця робота координується фахівцями відділів по захисту прав споживачів. До вирішення проблем, позв’язаних з інформуванням населення про його права, залучаються місцеві підприємці. Наприклад, для них було організовано семінар “Чим може допомогти підприємцю бібліотека?”.
     Торік у Центрі правової інформації (ЦПІ) при Архангельській ОУНБ до Всесвітнього дня захисту прав споживача відкрилася виставка “Виграє той, хто вміє захищатися”. На ній були представлені Закон про права споживачів, коментарі до нього, а також довідкові і практичні посібники - всього 51 матеріал.
     У Псковській ОУНБ для жителів міста разом з міським відділом захисту прав споживача проводилися Дні інформації, тут є тематична електронна база даних. У залі каталогів Сахалінської ОУНБ для відвідувачів оформлено постійно діючий стенд “Споживачу про захист його прав”. Раз на місяць він обновляється за темами: “Освіта”, “Охорона здоров’я”, “Туризм”, “Комунальні послуги”, “Споживач, ти не правий” і т.п. Після виставки інформація збирається в тематичні папки і доповнюється цікавими статтями з періодичних видань.
     При багатьох бібліотеках є консультаційні пункти, у які зі своїми проблемами може звернутися будь-який громадянин. Існує досить цікавий пункт при ЦПІ в Кемеровській ОУНБ. Волонтери (студенти старших курсів юридичного факультету КЕМДУ) допомагають написати позовну заяву в суд, роз’яснюють права споживача. В Ульянівській ОУНБ укладений договір про надання професійних юридичних консультацій для населення на безкоштовній основі за попередніми запитами громадян (у тому числі і з питань захисту їхніх прав).
     Традицією стало щорічне проведення в березні громадської акції “Споживчі знання - у кожну родину”, а також громадських конференцій на тему захисту прав споживачів.
Березина Н.Е. Как защитить права потребителя //Библиотека. – 2004. - №5. – С.8-11.
 
 
 
 
 
     Протягом останніх років центральна бібліотека Прохорівської ЦБС (Курська область, Росія) організовує “круглі столи” з найбільш актуальних проблем соціально-культурного розвитку району. Проведенню цих заходів передує серйозна підготовка: жителям районного центру надається можливість заздалегідь ознайомитися з тематикою майбутньої зустрічі, задати запитання її учасникам (у бібліотеці діє “поштова скринька”, куди можна покласти письмове запитання органам влади чи представникам інших муніципальних і громадських структур).
     На засіданнях присутні представники адміністрації району, керівники підприємств, фахівці різних галузей, жителі селища. Теми діалогу всілякі: “Вибори Президента Російської Федерації”, “Чеченська війна”, “Військова реформа: контракт чи термінова служба?”, “Трудовий кодекс: хто захистить наші права?”, “Проблема благоустрою зон відпочинку в смт Прохорівка”, “Продаж землі: бути чи не бути?”. На останньому засіданні проведене соціологічне опитування “За” чи “проти” продажу землі в приватну власність?”
     За підсумками засідань розробляються рекомендації, що надалі перетворюються в життя. Так, одне з засідань “круглого столу” - “Ділова жінка” - проходило за участю жінок - керівників районних муніципальних і громадських служб. Його вів глава місцевого самоврядування Прохорівського району. Були розглянуті питання організації дозвілля молоді, якості медичних послуг і здоров’я населення, боротьби з наркоманією, пріоритетні напрямки розвитку бібліотек як центрів інформаційної підтримки соціальної і виробничої сфери району і т.д. Результатом зустрічі можна вважати виділення коштів на комплектування бібліотек району.
      На іншому засіданні “Реформа ЖКГ: життя чи гаманець?” - проведено соціологічне опитування “Чи згодні Ви з реформою ЖКГ?”. За його підсумками було прийняте рішення: провести збір побутового сміття в селищі, а бібліотека стала сполучною ланкою між населенням і ЖКГ.
     Черговий “круглий стіл” присвячувався темі “Твої права, споживач”. На засіданні були розглянуті основні положення закону РФ “Про захист прав споживачів” і його дія на території району, проведені дискусія і соціологічне опитування. Бібліотекарі видали великий обсяг інформації і літератури, що допоможе рядовому споживачеві в захисті своїх прав.
     Бібліотека в селищі є єдиним загальнодоступним безкоштовним каналом одержання всіх довідок. Для подальших перспектив діяльності установи розроблений проект “Інформаційний центр Прохорівського району з проблем населення”. Він був підтриманий Інститутом “Відкрите суспільство” і виграв грант на суму 3907 доларів. Мета проекту - широке і повне інформування жителів про діяльність органів місцевого самоврядуван-ня, забезпечення їх нормативно-законодавчою, соціально-культурною, економічною інформацією. У ЦРБ уже відкритий Центр соціально-правової інформації (ЦСПІ), придбано два комп’ютери, розмножувальний апарат, організовано доступ до Інтернету.
     Для інформування громадян у ЦСПІ оформлений стенд “Інформація”, функціонує постійна книжкова виставка “Закон у вашому житті”, випускаються інформлистки, списки літератури на різні теми за запитами користувачів - “Пенсійні правовідносини”. Крім того, ведуться фактографічні картотеки “Послуги, адреси, реклама”, “Земельна реформа”, “Адреси здоров’я”.
Ловчакова Л. На героической земле предков: Информ. центр по проблемамнаселения
//Библиополе. – 2004. - №1. – С.48-49.
 

Календар подій

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Бібліотека працює:
з 9:00 до 18:00
п'ятниця – вихідний день
останній понеділок місяця –
санітарний день