Херсонська обласна
універсальна наукова бібліотека
ім. Олеся Гончара
ПН-ЧТ: 9:00-18:00
СБ-НД: 9:00-18:00
Меню розділу

Виховання без травмування, або Навіщо дітям дорослі?

Горбунова Вікторія

В76154
88.56

Г 67
Горбунова Вікторія.
Виховання без травмування, або Навіщо дітям дорослі?/ Вікторія Горбунова ; [ред. В. Горбунова] - Харків : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2017. - 318, [2] с., ISBN 978-617-12-1551-1
Предметні рубрики: Діти -- Сімейне виховання -- Психологія
УДК: 37.018.1:159.922.7

Анотація:

Нова книга Вікторії Горбунової, доктора психологічних наук, завідувача кафедри клінічної психології Українського католицького університету, психотерапевта, письменниці, автора кількох художніх творів та близько 150 наукових праць, серед яких відома книжка "Виховання без нервування...", - про батьківський вплив на дорослішання дітей, який часто, замість того щоб надати захист у великому й небезпечному світі, завдає травм дитячій психіці.
Уберегти дитину від реальних загроз, відмовившись від традиційних залякувань, і навчити вирішувати проблеми або уникати їх; припинити тремтіти за кожний її порух - і жити, а не переживати; навчити не хворіти, а одужувати, не перетворюючи лікарняний на довгоочікуване свято зі смаколиками, мультиками досхочу та увагою й піклуванням, яких дитині так не вистачає; не захоплюватись модними методиками раннього розвитку, які складними завданнями позбавляють дитину віри у свої сили, а навчитись самим створювати ситуації успіху для сина чи доньки... Практичний психолог на підставі досягнень світової науки та власного багатого досвіду порадить, як вирішити безліч питань, що виникають у батьків дошколяти, маленького учня чи підлітка, аби виховати самостійну, впевнену у своїх силах, щасливу дитину.

Цитати

  • Задоволення психологічної потреби в безпеці дає дитині стійку впевненість у тому, що світ доволі надійний, життя стабільне, а на людей можна покластися; формує переконання про те, що хвороби виліковуються, негаразди минають, а труднощі долаються; розвиває оптимістичний погляд на події та загальну готовність вирішувати повсякденні проблеми. Для того щоб потреба в безпеці була задоволена, дорослі самі мають сформувати оптимістичний погляд на світ, відмовитися від очікування можливих загроз та негараздів, пропонувати правильне ставлення до здоров’я та створити простір психологічної й фізичної безпеки для своїх дітей.
  • Найкраще, що дорослі можуть зробити для дитини, – створити безпечний світ. Буквально організувати життєвий простір так, щоб в ньому не було загроз ані життю, ані здоров’ю. У ширшому сенсі – сприяти тому, щоб дитина сприймала світ як доволі безпечне та надійне місце, у якому вона може вільно експериментувати, пробувати нове, бути творчою та вільною. І найперше, що тут можна вдіяти, – це звільнити дитячий світ від наших дорослих страхів та пересторог.
  • Дорослі є не лише гарантами дитячої безпеки – вони її створюють, вбудовують у дитячий світ, ситуація за ситуацією, подія за подією. Тож будьте впевненими та передавайте свою впевненість дітям.
  • Основні, озвучені психологами причини заборони на насилля зводяться до трьох простих тез. По-перше, насильницька поведінка заразна: діти, яких б’ють та кривдять, а також діти – свідки домашнього насилля схильні наслідувати агресію та демонструвати її у взаєминах з ровесниками та іншими дорослими. По-друге, насилля – це завжди приниження та знецінення: діти, які зазнають кривд з боку дорослих і однолітків, мають проблемами з самооцінкою та вірою в себе. По-третє, насилля руйнує стосунки й порушує відчуття безпеки в них: діти, які повсякчас перебувають у небезпеці скривдження, не довіряють своїм близьким, не вміють будувати та підтримувати стосунки. Що ховається за цими морально-психологічними наслідками насильства та чи має агресивність фізіологічну природу?

Рецензія фахівця (офіційні рецензії):

Замість передмови. Навіщо дітям дорослі

(уривки)

Ця книжка написана для дорослих про дітей. Міркуючи над її змістом, тим, як краще викласти матеріал, які наводити приклади, наскільки популярним робити текст, наскільки детально описувати випадки клієнтів… думала, хто ж саме її купуватиме та читатиме.

Цікаво, що, за статистикою, такі книжки здебільшого купують у подарунок для молодих мам. Часто їх придбають батьки для своїх дорослих дочок, інколи – друзі для друзів на різні свята; звісно, є і ті, хто купує їх для себе. Зазвичай це найдопитливіші та найупертіші батьки, які прагнуть знайти правильні відповіді на свої численні запитання, мріють зробити життя своїх дітей кращим, а самих дітей – щасливішими...

Я дуже радію, коли мої книжки потрапляють саме в такі руки, а думки – у такі голови. Чому? Тому що впевнена: універсальних правил не існує і не всі поради корисні. Кожна родина й кожна дитина – це унікальна історія, яку не можна скласти під трафарет чиїхось розумних порад. Тому найбільше я боюсь, коли психологічні книжки читають батьки, як збірки кулінарних рецептів юні господині: прочитала, придбала інгредієнти, приготувала. У дитячій психології не буває ані тотожних інгредієнтів, ані перевірених рецептів. Краще, що може зробити психолог, – оприлюднити перевірені в наукових дослідженнях дані, дати пояснювальну модель дитячої поведінки та реакцій і запропонувати різні стратегії та варіанти дій. Ті, які використовував він сам, його колеги, клієнти. Усе це для того, аби батьки отримали поживу для роздумів та ґрунт для пошуків – пошуків свого унікального й неповторного шляху взаємодії з дитиною...

...Ця книжка пронизана короткими історіями з життя моїх маленьких клієнтів та їхніх родин. Я зробила це, щоб поділитися тим, що бачу щодня, – тим, як ми, дорослі, наші вчинки, слова та дії відлунюють в дитячому світі. Ці історії дуже різні, але їх об’єднує один сумний факт: дорослі не можуть, не вміють або не знають, як піклуватися про психологічні потреби дітей, хоча в більшості випадків щиро люблять їх та бажають добра й щастя.

Загалом ця книжка про те, як ми, дорослі, впливаємо на дитячий життєсвіт, як наші прагнення та мрії, а також учинки, спрямовані покращити майбутнє дітлахів, впливають на це саме майбутнє. Ця книжка про психологічні потреби – ті потреби, які має кожен із нас, ті потреби, піклування про які робить дітей сильними й упевненими, життєстійкими і компетентними, адаптивними та гнучкими. Таких потреб виділяють багато та називають по-різному, але головне, що, занедбані, не задоволені в дитинстві, вони голосно відлунюють у дорослому віці та псують життя, знижуючи його якість.

У цій книжці чотири великих частини, і кожна з них, як на мене, ставить найважливіші для нас, батьків, запитання: як допомогти дитині почуватися впевнено; як сприяти розвитку життєвої стійкості; як розвинути адаптивність та саморегуляцію; як сформувати життєву гнучкість та навички розв’язання конфліктів. Частини містять по три розділи, кожен з яких присвячений тій чи інший психологічній потребі й тому, як її вирішувати. Отже, усього ви знайдете розповіді про дванадцять дитячих психологічних потреб: у безпеці; у безумовній любові; у компетентності та самостійності; у повазі та підтримці; в автентичності; в особистому просторі; у безпечній прив’язаності та емоційній близькості; у балансі; у творчості, спонтанності та грі; у реалістичних межах і самоконтролі; в асертивності; у визнанні. Чи означає це, що їх лише дванадцять і цим перелік вичерпано? Ні. Так само й три теми всередині кожної частини не означають, що існує лише три способи задоволення кожної потреби. Читаючи, ви збагнете, що багато речей працюють на різні потреби, що деякі потреби здаються дуже близькими, що всі вони пов’язані між собою й що забути про якусь одну зазвичай означає занедбати й інші. Причина в тому, що людина, її життєвий світ, її психологія – найскладніший предмет для вивчення і будь-яка класифікація чи схема – це лише спрощення реальності для її кращого розуміння. Я намагалась описати ті психологічні потреби, які найчастіше вивчають дослідники та згадують психотерапевти. Але найголовнішим критерієм вибору є практика, мій власний досвід як психотерапевта, як мами і як дочки бачити наслідки батьківського впливу на дитяче зростання.

Отже, ця книжка насамперед про те, навіщо дітям дорослі, навіщо дітям батьки. Про те, що ми можемо дати своїм дітлахам такого, чого вони не отримають в жодному іншому місті, за жодних інших обставин, від жодних інших людей. Про те, чому наші діти вибрали нас і чого від нас потребують.

Зміст

Від автора. С. 5
Замість передмови. Навіщо дітям дорослі. С. 6
 
Як допомогти дитині почуватися сильною та впевненою. С. 13-89
     Як створити безпечний світ для дитини. С.14
     Як зміцнити дитячу самоцінність. С. 39
     Як укріпити віру в свої можливості. С. 65
 
Як сприяти розвитку життєвої стійкості. С. 91-165
     Як сформувати стресостійкість у дитини. С. 92
     Як забезпечити психологічну відновлюваність. С. 116
     Як розвинути опірність до психологічного тиску та незалежність
     від думки інших. С. 141
 
Як розвинути адаптивність та саморегуляцію. С. 167-239
     Як полегшити адаптацію до нових людей і вимог. С. 168
     Як навчити зважувати свої можливості, розподіляти сили та планувати час.
     С. 191
     Як розвинути пізнавальну мотивацію, попередити та подолати навчальні
     проблеми. С. 215    
 
Як сформувати життєву гнучкість та навички розв'язання конфліктів.
С. 241-315
     Як сприяти розвитку конструктивних стратегій взаємодії з ровесниками й
     дорослими. С. 242
     Як розвинути авички розв'язання конфліктів. С. 267
     Як навчити витримувати та ефективно реагувати на критику. С. 291
 
Замість післямови. Навіщо дорослим дитинство. С. 316

Також рекомендуємо прочитати

Щемелєва С.О. Неталановитих дітей не існує: з досвіду роботи : кн. для вчителів образотвор. мистец., психологів, батьків та дітей-підлітків/ С. О. Щемелєва- Херсон : ХМД, 2009. - 296 с. - Бібліогр.: с. 291 - (Дитина: шлях до творчості), ISBN 978-966-1510-05-9
Дитяча та юнацька психотерапія. Теорія і практика: [кол. монографія]/ за заг. ред. Галини Католик- Л. : Астролябія, 2009. - 213, [2] с. - Бібліогр. наприкінці ст.. - Предм.-імен. покажч.: с. 204-213, ISBN 978-966-8657-34-4

Календар подій

     1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 2223 24
25 26 27 28 293031