Ресурси бібліотеки > Наші видання > Калейдоскоп досвіду > Калейдоскоп досвіду. Випуск 2 > Традиції та інновації методичної діяльності бібліотек

Традиції та інновації методичної діяльності бібліотек

Традиції та інновації методичної діяльності бібліотек
 
     Працівники централізованої бібліотечної системи м. Тамбова (Росія) вирішили взяти шефство над однією із сільських ЦБС. Розуміючи вкрай обмежені можливості обласних бібліотек як методичних центрів, насамперед вирішили надати підтримку сільським колегам у підвищенні їхньої кваліфікації. Цей напрямок вибрали ще і тому, що самі сильні в ньому - Тамбов велике сучасне місто із широкими можливостями в розвитку бібліотечної справи.
     Підтримку сільських бібліотекарів вирішили здійснити шляхом створення на базі ЦБС методичного тренінгу-центру для навчання і перепідготовки кадрів однієї сільської ЦБС. Використовуючи накопичений досвід, створено проект “Місто - селу”, що ввійшов у число переможців Всеросійського відкритого конкурсу “Професійне навчання сільських бібліотекарів” (Інститут “Відкрите суспільство”, 2002 р.) і був визнаний гідним гранта в 5 тис. доларів.
     Отримані по гранту кошти допомогли насамперед автоматизувати методичну службу двох бібліотечних систем, що дозволило створити необхідні бази даних:
ділові дос’є, що включають різнобічну характеристику м.Тамбова і Сосновського району, реальних і потенційних користувачів бібліотек і їхні запити, відомості про кадровий склад, кваліфікацію працівників і її підвищення та ін.;
банк нових ідей, що відбиває місцевий, регіональний, республіканський і міжнародний інноваційний досвід;
базу методичного моніторингу, що дозволяє узагальнити передовий досвід і прогнозувати розвиток бібліотечної справи.
     Реалізація багаторівневої програми підвищення кваліфікації “Професіонал” стала основним напрямком допомоги. Так, для тих, хто починає працювати і не має фахової освіти бібліотекарів відкрили бібліоклас “Зрозуміння професії”. Поряд із провідними спеціалістами ЦБС у його роботі беруть участь викладачі Інституту культури і мистецтва Тамбовського державного університету імені Г.Р.Державіна, а також працівники обласних бібліотек. Програма включає наступні теми занять:
п/п
Форма навчання
Назва
1
Стажування в ЦМБ ім. Н.К.Крупської
Організація роботи бібліотеки
2
Виробниче навчання
Складові успіху професії
3
Тренінг-семінар
Бібліотечна рекламна кампанія
4
Ділова гра
Професійна етика бібліотекаря
5
Методична панорама
Світ бібліотек сьогодні: досвід російських і закордонних колег
Лекція
Психологія бібліотекаря
 
     Школі творчості “Талант” розвивають свої здібності колеги, які бачать запоруку успіху своєї праці у творчому пошуку і прагнуть до удосконалення. Для них підготовлено і проведено наступні заняття:
№ п/п
Форма навчання
Назва
1
Зустріч у відеосалоні
Досвід творчих знахідок
2
Бібліошоу в бібліотеці-філіалі №12 м.Тамбова
Ваш стиль: імідж сучасної бібліотеки
 
3
Майстер-клас в бібліотеці-філіалі № 8 м.Тамбова
"Енергія добра", мальований театр у бібліотеці
 
4
Зустріч у творчій вітальні
Майстерність театрального мистецтва в бібліотечній практиці
5
Творча лабораторія в бібліотеці-філіалі
Інноваційна модель бібліотеки "Зелений світ"
 
 
     Успіх професійної діяльності багато в чому залежить від ефективного менеджменту. На підвищення кваліфікації управлінської ланки спрямована робота Школи керівників “Лідер”, заняття в якій, крім представників адміністрації і методистів ЦБС, проводять також викладачі Тамбовської філії Поволзької академії державної служби. У рамках школи реалізується програма, що включає наступні заняття:
№ п/п
Форма навчання
Назва
1
Консультація
Стандарти і нормативи в бібліотечній практиці
2
Виробниче навчання
Пріоритети планування роботи сільських бібліотек на ... рік
3
Психологічний тренінг
Конфліктні ситуації в бібліотечному спілкуванні і шляхи їхнього вирішення
4
Лекція
Мистецтво керування
5
Семінар
Бібліотерапія — новий напрямок у роботі бібліотек
 
     Найбільш ефективною формою підвищення кваліфікації є безпосередній обмін досвідом. Серія візитів сільських колег у міські бібліотеки і відповідні відрядження фахівців ЦБС м. Тамбова служать саме цій меті.
Бібліотечні візити “Вчімося у колег” присвячені наступним темам:
п/п
Форма навчання
Назва
1
Відрядження в Сосновку
Створення електронних баз даних у бібліотеці
2
Практикум в Сосновці
Особливості бібліографічної роботи ЦРБ і її філій
3
Стажування в бібліо-теці-філії № 9 м.Тамбова.
Відвідування комплексного масового заходу в м.Тамбові
Краєзнавчий аспект роботи бібліотек.
 
 
День краєзнавства "Духовні скарби краю" 
4
Творча лабораторія в ЦМБ імені Н.К.Крупскої м.Тамбова
Створення музею стародавньої і рідкісної книги в бібліотеці
5
Відрядження в Сосновку
Запрошення на свято в ЦБС м.Тамбова
Нові орієнтири для методиста ЦРБ
 
КВВ "Бібліотечне асорті" до Загальноросійського дня бібліотек
    
     Важливою складовою бібліотечного співробітництва міста і села стало донорство. У ЦБС Тамбова створена велика кількість актуальних методико-бібліографічних матеріалів, якою сьогодні забезпечуються і бібліотеки Сосновського району. Це теж сприяє зростанню кваліфікації сільських колег. Крім того, мерія Тамбова активно займається видавничою діяльністю. “Бібліотечки” виданої в місті краєзнавчої літератури також передаються в дарунок бібліотекам Сосновки.
     За підсумками реалізації проекту планується проведення обласного “круглого столу” з метою одержання оцінки своєї роботи і координації подальших дій у цьому напрямку, а також створення вже на базі Сосновської ЦБС зонального тренінг-центру для навчання бібліотекарів п’яти сусідніх районів. Крім того, сподіваємося на одержання й інших результатів своєї роботи, наприклад, таких, як:
- зростання професіоналізму сільських бібліотекарів;
- реорганізація і модернізація сільських бібліотек, підвищення їхнього авторитету в очах місцевих співтовариств;
- зміцнення корпоративного співробітництва міських і сільських бібліотек;
- створення оптимальної моделі підвищення професійної кваліфікації сільських бібліотекарів і тиражування отриманого досвіду в роботі з іншими районами області і найближчими регіонами;
- підвищення суспільного статусу і значимості міських бібліотек як соціокультурних інститутів і організаційно-методичних центрів.
Кулаченко В. Образование не знает границ: Город-село:взаимодействие в контексте времени //Библиополе. – 2004. - №1. – С.2-5.
 
 
 
 
 
 
     У Ленінградській області (Росія) зародився народний рух під девізом “Збережемо бібліотеки Росії”. Причини тривоги за долю малих бібліотек очевидні: знаходячись часом у самих віддалених куточках країни, області, району, вони залишаються там єдиними острівцями культури, де формуються духовні інтереси і запити людей. Однак, сьогодні знаходяться вони на грані вимирання. Тим цінніше є будь-яке починання, спрямоване на підтримку сільських бібліотек.
     З такою ж ініціативою виступив і колектив Архангельської обласної дитячої бібліотеки ім. А.П.Гайдара, розробивши проект “Заочна бібліотечна школа”. Мета проекту - надання практичної допомоги сільським бібліотекарям у роботі з читачами-дітьми. Його автори виходили з того, що сільські бібліотекарі виявилися поза системою безперервної бібліотечної освіти. У них немає фінансової можливості передплачувати фахову періодику, виїжджати на курси чи семінари. Саме тому розроблено цикл методичних видань під назвою “Професійні бесіди”. Торік випущено два посібники - “Виставкова робота бібліотек у запитаннях і відповідях” і “Клуби і гуртки для дітей у бібліотеках”.
     Схема роботи “Заочної школи” проста й ефективна. Усі її слухачі одержують методичні посібники, в яких викладається теорія і практика питання. Після їхнього вивчення виконують творчі завдання, що складаються з двох частин - аналітичної і практичної. Ці завдання аналізуються й оцінюються методичним відділом і кращі публікуються в спеціальному випуску “Заочної бібліотечної школи”.
     Основний розділ курсу - “Виставкова робота”: “З яких етапів складається виставкова робота?”, “Як правильно відібрати документи для виставки?”, “Які предмети й аксесуари можна використовувати?”, “Якою повинна бути її структура?”, “Як правильно оформити виставку?”, “Навіщо бібліотечній виставці потрібна реклама?”, “У чому полягає особливість виставки нових надходжень?”, “Особливості виставок до знаменних і пам’ятних дат”, “Що представляє собою жанрова виставка?”, “Як правильно оформити виставку на допомогу освоєнню навчальних програм?”, “Що являє собою виставка-дискусія?”, “Нетрадиційні виставки”, “Навіщо потрібні виставки “забутих книг?”, “Різні види виставок – “діалог”, - “вікторина”, - “кросворд”, - “конкурс”, - “хоббі”, - “досьє”, - “гра”, - “ательє” і ін. Доповнює курс бібліографія за темою, а також практичний розділ, що розповідає про практику організації виставок у селищі Каменка Мезенського району Архангельської області. Тут наводиться опис макетів виставок “З історії твоєї країни” і “Планета чудес і загадок”, а також додається список репродукцій картин і запитання до вікторини. Описана і тематична виставка “Бібліотека вікнами в майбутнє”. Мета виставки - активізація роботи по вихованню основ інформаційної культури.
     Завданням курсу “Клуби і гуртки для дітей” автори бачили розширення дозвіллєвої функції бібліотеки, справедливо думаючи, що не можна, особливо в сільській місцевості, розглядати бібліотеку лише як інформаційний центр. Реалізації суспільної і культурної функцій бібліотек сприяє клубна і гурткова робота, що має свою специфіку і вимагає спеціальних знань.
     Розділи курсу: “Як правильно вибрати профіль клубу, його тематику?”, “З чого почати організацію?”, “Як краще провести засідання?”, “З ким бібліотекар повинний координувати клубну роботу?”, “У чому відмінність гуртка від клубу за інтересами”, “Види гуртків - бібліотечний, літературний, театральний, пізнавальний і ін.”, “Які документи повинен вести бібліотекар?”. Наводиться докладна бібліографія за темою курсу і приклади з досвіду бібліотек області. Це клуб “Я пізнаю світ” і екологічний гурток “Мурашник”.
Петрова Ю. Реальная помощь: Архангельская ОДБ им. А.П.Гайдара разработала программу образования сельских библиотекарей //Библиотечное дело. – 2004. - №2. – С.28.
 
 
 
 
 
 
 
 
     Зусилля ЦБ м. Вишнього Волочка (Росія) як методичного центру спрямовані на розвиток сільських філій, сприяння обґрунтованому плануванню й ефективності їхньої роботи, чому в значній мірі сприяє співробітництво методичної служби з усіма підрозділами ЦБ. Її методична діяльність здійснюється на основі програмно-цільового підходу (Програми “Імідж бібліотеки”, “Милосердя”, “Дитинство”, “Екологія”, “Світова художня культура”), що активно впроваджується й у діяльність філій. У результаті 11 бібліотек району працюють за такими авторськими програмами як “На допомогу навчальному процесу”; “Історичне краєзнавство”; “Повернення до своїх джерел”; “Родина. Будинок. Дозвілля”; “Екологія”. Досвід реалізації цих програм поширювався серед бібліотек району, проводилися навчальні семінари “Проектне керування в бібліотеці”, з’являлися конкурси “Ми пишемо проект”. Результати стимулювання інноваційної діяльності бібліотек - створення ними партнерських проектів, наприклад, по екологічній освіті і вихованню населення при фінансовій підтримці органів місцевої влади.
     Удосконалення системи підвищення кваліфікації в районі - пріоритетне завдання методичної служби ЦБ. У результаті створена розгалужена структура навчання, що враховує освітній і професіональний рівень співпрацівників. В основі програми навчання - комплексний підхід: охоплений весь персонал бібліотек від бібліотекаря-початківця до керівника.
     Серед нетрадиційних форм навчання, що пройшли практичну перевірку і показали свою ефективність, варто назвати наступні:
Діловий “Клуб фахівців” створений для професіонального спілкування сільських бібліотекарів. На його заняттях відбувається ознайомлення з досвідом роботи, аналізується діяльність бібліотек, обговорюються проблеми планування в сучасних умовах, ефективності і якості бібліотечної роботи.
     “Факультет бібліотечних знань” допомагає опановувати професію бібліотекаря. Навчання проводяться за довгостроковими тематичними програмами. Заглиблено вивчаються курси “Робота з читачами” (2 роки), “Інформаційне обслуговування читачів: можливості сільської бібліотеки” (3 роки). Форми навчання різноманітні: ділові ігри, практичні заняття, в т.ч. виїзні та ін.
     Через фінансові труднощі ЦБ змушена переходити на заочні форми навчання.
     Постійно діючі семінари: “Основи планування”, “Підсумки року”, “Новий рік - нові плани”, “Досягнення нових можливостей ЦБС”, виїзні - “Вивчення читацької поведінки і робота бібліотеки по розширенню кола читання молоді”, “Ефективне використання книжкових фондів” і ін. - проходять у формі дискусій і нарад.
     Важливим стимулом розвитку діяльності бібліотек є різні щорічні конкурси (на кращу книжкову експозицію, бібліографічний огляд, масовий захід “Вид з бібліотечного вікна”, краєзнавчий захід “Дорога до будинку” і ін.), які не тільки підвищують ерудицію бібліотекарів, виявляють їхні організаторські здібності, але, головне, допомагають виявити їхній творчий потенціал.
     Важливим напрямком методичної діяльності ЦБ є розробка і забезпечення проблеми поповнення і використання книжкових фондів ЦБС. Протягом ряду років відпрацьовувалася методика впровадження платних послуг у практику роботи сільських бібліотек з метою залучення додаткових фінансових засобів на комплектування фондів. У 2001 році ці бібліотеки за рахунок зароблених ними коштів придбали книги на суму 60 тис. руб. Платні послуги надають 34 з 36 СБ. Другий рік працює програма керування фондами “Ефективне використання інформаційних ресурсів у кожній бібліотеці”. У рамках програми проводиться аналіз стану і якісного складу книжкових фондів, проведене дослідження “Розвиток тенденцій читання на рубежі століть”.
Малинина В.А. Развитие сельской библиотеки: роль ЦРБ как методического центра //Сельская библиотека на путях выхода из кризиса: Сб. тез. докл. и выступлений к Межрегион. науч.-практ. конф. (12-14 нояб. 2002 г., Санкт-Петер-бург). – СПб., 2002. – С.73-75.
 
 
 
 
 
 
 
 
     Творча лабораторія для сільських бібліотекарів “Система діяльності сільських бібліотек по збереженню традицій і впровадженню інновацій” (1999-2001 р.), що організована Псковською ОУНБ (Росія), допомогла їм в значній мірі вирішити свої проблеми. Трирічний курс навчання, що пройшли 26 сільських бібліотекарів з усіх районів області, включав наступні питання: навчання пошуку нестандартних, перспективних форм роботи, розвиток фахової активності, освоєння досвіду кращих бібліотек. При розробці програм курсу був використаний проблемний підхід.
     У перший рік навчання розглядалися наступні проблеми: сучасний літературний процес, традиції і новаторство в бібліотечній справі, основні напрямки інноваційної діяльності бібліотек, бібліотечне обслуговування людей з обмеженими можливостями, дітей, молоді. За програмою другого року навчання була вивчена тема “Шляхи саморозвитку сільської бібліотеки”. Бібліотекарі одержали можливість опанувати інноваційну технологію соціокультурного проектування, провели дослідження з профілювання бібліотек. Творча лабораторія останнього третього року навчання - “Аматорські об’єднання і клуби за інтересами і їх зв’язок із громадськістю волості” допомогла бібліотекарям навчитися будувати взаємини з районними адміністраціями через неформальні об’єднання.
     Заняття у творчій лабораторії були побудовані на інтерактивних методиках, використовувалися форми навчання дорослих, де основна роль у виробленні рішень належить самим учасникам занять. Головним досягненням творчої лабораторії можна вважати формування у свідомості сільських бібліотекарів образу їхньої майбутньої діяльності, усвідомлення ними необхідності радикальних змін, що знайшло своє відображення в проектах “Як будуть розвиватися сільські бібліотеки Псковської області в 2002 році”, представлених слухачами. Крім того, бібліотекарі освоїли нові форми і методи роботи з читачами.
Акинфиева О.В. Решение проблемы развития сельских библиотек в системе непрерывного образования //Сельская библиотека на путях выхода из кризиса: Сб. тез. докл. и выступлений к Межрегион. науч.-практ. конф. (12-14 нояб. 2002 г., Санкт-Петербург). – СПб., 2002. – С.67-68.
 
 

Календар подій

  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Бібліотека працює:
з 9:00 до 18:00
п'ятниця – вихідний день
останній понеділок місяця –
санітарний день