Соціальні мережі та бібліотека

Соціальні мережі та бібліотека

Важливу роль у сучасному світі відіграють соціальні мережі. Значна кількість користувачів Інтернету кожного дня заходить до соціальних мереж. Дослідницька компанія опублікувала звіт про поточне використання сервісів соціальних мереж. У рамках дослі¬дження було опитано понад 9 тис. користувачів віком старше 15 років, що мешкають у 35 різних країнах.
У результаті було встановлено, що близько 70 % усіх користувачів Інтернету активно використовують соціальні мережі. Таким чином, загальна кількість користувачів соціальних мереж становить більше 1 млрд осіб.
Найпопулярнішими соціальними мережами у світі на сьогодні є Facebook, Twitter та «ВКонтакте» в СНД.
Facebook з-понад ніж 800 млн активних користувачів посіла лідируючу позицію в 127 із 136 країн, які досліджувались. З червня 2011 р. найбільша соціальна мережа у світі, нарешті, завоювала Нідерланди, а разом з тим усю Європу, Бразилію. Найбільш представленою на Facebook є Європа з 223 млн користувачів, на другому місці - Північна Америка з 219 млн, на третьому - Азія з 202 млн користувачів.
Facebook дає змогу користувачу створити профіль з фотографією та інформацією про себе, запрошувати друзів, обмінюватися з ними пові¬домленнями, змінювати свій статус, залишати повідомлення на власній і чужій «стінах», завантажувати фото та відеозаписи, створювати групи (спільноти за інтересами).
При цьому користувач може контролювати рівень доступу до інформації, опублікованої в його профілі, і визначати, хто має доступ до тієї чи іншої частини сторінки.
Twitter - це інформаційна мережа, яка працює в режимі реального часу і дає змогу отримати інформацію щодо останніх подій та коментарів про них. В основі Twitter лежать короткі інформаційні повідомлення, які називають твітами. Довжина твіту - не більше 140 символів, при цьому вони дають змогу переглядати фотографії, відео та листування.
На території Росії триває боротьба між двома основними місцевими гравцями: «ВКонтакте» і «Одноклассники».
«ВКонтакте» - це мережевий проект, який допомагає людям висловлюватися й знаходити слухачів, надає можливість спілкуватися з широким колом цікавих людей або підтримувати зв'язок з друзями і близькими. Мережа ставить перед собою завдання в кожен окремо взятий момент залишатися найбільш сучасним, швидким та естетичним способом спілкування в мережі.
Кожен бажаючий може створити «ВКонтакте» групу за інтересами для рекламування свого бізнесу, спілкування й обміну інформацією з однодумцями.
Для рекламодавців соціальні мережі надають унікальні можливості безпосереднього контакту зі споживачами. Щодня мільйони користувачів проводять бесіди про компанії, їхні товари та послуги, ділячись своєю думкою і враженнями. У результаті окремо взятий учасник мережевого співтовариства може зіпсувати (або навпаки - покращати) репутацію компанії з багатомільйонним оборотом.
Обсяг ринку реклами в соціальних мережах неухильно зростає.
Розглянемо представлення в найпопулярніших онлайнових соціальних мережах бібліотек. Найбільше бібліотек представлено в соціальній мережі «ВКонтакте» - 3252, набагато менше їх представлено у Facebook - 262 і найменше у  Twitter - близько 80.
В онлайнових соціальних мережах представлені різні бібліотеки:
- національні:    наприклад,    Національна    бібліотека    «Радислав Nikcevic»; Національна бібліотека Республіки Комі; ЦНБ НАН Білорусі; НІБ України; Національна бібліотека України для дітей; група читачів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (НБУВ); Бібліотека НДУ ІТМО; РНБ. Бібліотека російської культури; Російська національна бібліотека та ін.;
- регіональні: Російська державна бібліотека для молоді (РДБМ); Бібліотека    №    6;    Черкаська    обласна    бібліотека    для    юнацтва ім. В.  Симоненка; Бібліотека-філіал №  18 у Стрийському парку; Орловська обласна публічна бібліотека ім. І. А. Буніна; Волгоградська ОУНБ; ДПНТБ Росії; Наукова бібліотека ЧелДМА; Бібліотечний твіттер. Тамбовська обласна універсальна наукова бібліотека ім. О. С. Пушкіна; Ргеsidential Libгагу. Президентська бібліотека імені Б. М. Єльцина; Бібліотека ЮФ СПбДУ; «Міська бібліотека» Біб¬ліотека року м. Софія; Хасавюртовська центральна міська бібліотека імені Расула Гамзатова тощо;
- релігійні: Islam House: Russia; Православна бібліотека - книги, журнали;
- дитячі: Дитяча бібліотека Ягодина; Мережева бібліотека народних казок; Дитячий відділ - Регіональна бібліотека - Ловче тощо;
- мистецькі: Музична академічна онлайн-бібліотека; Унікальна театральна бібліотека; Театральна бібліотека Сергія Єфімова та ін.;
- електронні та віртуальні: Електронна бібліотека; Бібліотека іноземних мов; Бібліотека «Куб»; Медична бібліотека; Воокоnt; Біб¬ліотека машинобудівника; Бібліотека юриста; Всеукраїнська електронна бібліотека; Бібліотека Global-Mastab; Ділова бібліотека;  Українська вільна бібліотека; Антична бібліотека; Руніверс; Сучасна бібліотека; Бібліотека «Галактика» та ін.
Усі бібліотеки по-різному рекламують свою діяльність через соціальні мережі. Однією з найбільш поширених форм популяризаторської діяльності біблі¬отек є надання інформації про нові надходження книжок, журналів, фотокаталогів книг та періодики, унікальних текстових каталогів видань, колекцій аудіокниг і фільмів; новинки книговидавництва; книжкові ярмарки. Наприклад, у соціальній мережі Twitter Ісламська бібліотека рекламує книжку «Аид бин Абдулла аль-Карни. Не грусти». Російська державна бібліотека для молоді повідомляє про вісім сервісів для товариського книголюба; про свіже повітря поезії і затхлості елітарного пияцтва; Ганна Гетцінгер в гостях у комікс-клубу; Вечір вокальної музики «Пам'яті О. С. Пушкіна». У соціальній мережі «ВКонтакте» Унікальна театральна бібліотека рекомендує переглянути відео: «Фаина Раневская» - фрагмент із спектаклю «Шторм»; Е. Хемингуей «Фиеста» - телеспектакль за романом «И восходит солнце»; «Культурный слой - "Фиеста". История одного спектакля». Музична академічна онлайн-бібліотека активно залучає відвідувачів до обговорення таких тем: «Штраус. Вальси і польки для квартету»; «Каденції до скрипкових концертів Моцарта В. А. №№ 1-4»; «Штраус Р. Вибрані пісні (для голосу з фортепіано)». Також активно обмінюється інформацією з пошуку музичних нот.
Досить часто трапляються повідомлення про проведення в бібліотеках виставок, переглядів. Наприклад, у соціальній мережі Facebook Орловська обласна публічна бібліотека ім. І. О. Буніна повідомляє, що в читальній залі відкрилася нова виставка, присвячена 75-річчю В. Г. Распутіна. У читальній залі функціонує цикл виставок, присвячених Вітчизняній війні 1812 р. У відділі періодичних видань Орловської обласної наукової універсальної публічної бібліотеки ім. І. О. Буніна працює виставка «За нами Москва!». Нагадаємо, 20 квітня 1942 р. є датою закінчення битви за Москву. У соціальній мережі Twitter Націо¬нальна історична бібліотека України повідомляє, що у відділі стародрукованих, рідкісних та цінних книг експонується книжкова виставка «Дивосвіт мініатюрної книги».
Крім того, ряд бібліотек інформує про організацію конференцій, зустрічей, лекцій, семінарів, майстер-класів. Наприклад, у соціальній мережі Twitter Національна історична бібліотека України повідомляє: 28.02.2012 р. працівники НІБ України беруть участь у круглому столі «Інформаційна культура суспільства: роль бібліотек та преси» в @NBUV; 28.02.2012 р. співробітник НІБУ @гusanovsky взяв участь у студентській конференції з питань документознавства в НАКККІМ.
Також бібліотеки піклуються про розвиток молоді і літніх людей: відкривають центри сімейного типу, творчі та художні майстерні; інфор¬маційно-аналітичні служби з молодіжних проблем; проводять заходи щодо розвитку дитини; надають психологічні послуги молоді; організовують безкоштовне навчання основам комп'ютерної грамотності для літніх читачів бібліотеки.
Бібліотеки не забувають звітувати про свою роботу: повідомляють про зміну робочого часу; співпрацю з іншими бібліотеками; відвідування бібліотеки іноземними читачами; випуск газети бібліотеки; упровадження новітніх технологій. Наприклад, у соціальній мережі Тwitter Прези¬дентська бібліотека ім. Б. М. Єльцина повідомляє: «Представники Тайваню відвідали Президентську бібліотеку; 22 березня Президентська бібліотека підвела підсумки інтерактивної олімпіади «Росія в електронному світі»; Прези¬дентська бібліотека розпочинає співпрацю з Національною бібліотекою КНР.
Однією з найбільш затребуваних у користувачів форм діяльності бібліотек є надання можливості безкоштовного скачування електронних книжок або обміну книжками між користувачами. Найбільше мережевих користувачів у бібліотек з вільним доступом до скачування електронних книжок у соціальній мережі «ВКонтакте». Електронна бібліотека (http://vк.соm/vitanuova) надає можливість завантажити безкоштовно і без реєстрації найкращі та найвідоміші книги всіх епох і жанрів (87 838 користувачів); Медична бібліотека організувала продуктивний обмін електронною літературою; Бібліотека іноземних мов представила матеріали 132 мовами (9429 користувачів); Бібліотека «Куб» організувала активне спілкування з читачами для обговорення книг, авторів (8845 користувачів); Бібліотека машинобудівника розмістила понад 1 тис. матеріалів для вільного користування (8139 користувачів); Бібліотека юриста представила на розгляд новітні та раритетні роботи українських і російських учених-юристів, коментарі до кодексів, періодичні видання з галузі права (3919 користувачів); Ділова бібліотека організувала активний обмін цікавою літературою серед користувачів (3140 користувачів); Всеукраїнська електронна бібліотека планує сконцентрувати в своїх фондах найбільшу кількість україномовних книжок (1624 користувачів); Бібліотека Global-Mastab надала для перегляду бізнес-матеріали; інформацію щодо здорового способу життя та розвитку енергетики; фільми-шедеври, які змушують думати; книги, що змінюють життя (1368 користувачів); Вооkont рекламує книжки різноманітної тематики і жанрів, які є у вільному доступі, в електронному вигляді (1369 користувачів); Національна бібліотека «Радислав Nikcevic» представила електронну базу даних близько 100 тис. книг з усіх галузей людського знання і творчості (1226 читачів).
Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського (НБУВ) представлена в соціальній мережі «ВКонтакте» групою читачів НБУВ. Група надає адреси бібліотеки та її філій; пояснює, як записатися до бібліотеки, що можна вносити, що є в бібліотеці і як користуватися нею. Бібліотека запрошує долучитися до практичної реалізації проекту «Світова цифрова бібліотека» (World Digital library). Однак на сьогодні група має невелику кількість читачів.
Також Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського (НБУВ) має свою сторінку в соціальній мережі Facebook, яку зареєструвала 6 лютого 2012 р. Бібліотека повідомляє про конференції, які відбудуться найближчим часом; пропонує ознайомитися з рейтингом науко¬вців України за показниками наукометричних баз даних Web of Science та Scopus станом на лютий 2012 р.; активно рекламує сайт http:/www.nbuv.gov.ua.
У соціальній мережі Twitter НБУВ також представлена. Перший твіт було створено 5 лютого 2012 р.
Аналізуючи розвиток активності бібліотек у соціальних мережах, уже сьогодні можна зробити висновок про те, що їх співпраця з мережами стає перспективним напрямом інформаційної діяльності, дає змогу налагодити діалог із сучасним користувачем Інтернету, якісно та змістовно рекламувати свою діяльність, нові надходження, проведення різноманітних заходів.
Просування бібліотек у соціальних медіа стає одним з найбільш популярних напрямів інформаційно-бібліотечної діяльності на сучасному етапі. Вже не потребує доведення той факт, що в умовах падіння відвідуваності бібліотек і колосального зростання використання соціальних медіа бібліотеки повинні активно йти в це середовище. Завдяки своїй орієнтації на колективну функціональність, взаємодії між учасниками, соціальні медіа є структурами глобального інформаційного обміну та відіграють значну роль у формуванні суспільної свідомості.
Починаючи роботу з просування в соціальних медіа, необхідно враховувати, що звичайні правила бібліотечного маркетингу тут не підходять, тому що соціальні медіа мають ряд особливостей і являють собою щось більше, ніж просто канал соціальної комунікації. Саме ці особливості і слід враховувати. Розглянемо деякі з них. Результати глобального якісного дослідження Firefly (проект Millward Brown) виявили фактори, що впливають на неухильне зростання послідовників соціальних медіа. По-перше, це відчуття приналежності та підтримка контактів. По-друге, це розвага і приємне проведення часу. По-третє, це можливість контролю, причому контролю з боку користувачів і для користувачів. Саме користувачі є рушійною силою соціальних медіа та їх унікальним привабливим фактором.
Важливе значення має і емоційний настрій. Кожен пост відображає потребу у визнанні та схваленні з боку оточуючих. Кожен коментар в деякій мірі є вираженням потреби в оцінці сказаного. Ці основні емоційні чинники (почуття контролю, приналежності, розвага, оцінка та визнання) позначаються на реакції споживачів на ту чи іншу подію в соціальних медіа. Тому, намагаючись залучити їх до комунікації, бібліотеки повинні пам'ятати про ці фактори і робити акцент на формуванні діалогу і почуття спільності.
Сьогодні поки що немає сталої думки про те, чи є маркетинг в соціальних медіа напрямком інтернет-маркетингу або це абсолютно новий вид маркетингу. Так чи інакше в бібліотечній практиці ця проблема нова і практично не розроблена, тому діяльність більшості бібліотек найчастіше носить експериментальний характер, йде накопичення досвіду. У зв'язку з цим дуже важливо, щоб бібліотекарі, які встигли «набити шишки» в експериментах, ділилися досвідом з колегами, які тільки почали освоювати соціальний простір в Інтернеті.
Рекомендації, які будуть запропоновані в статті, не претендують на статус повноцінного плану з просування бібліотеки в середовищі мікроблогів. Вони є результатом особистого досвіду автора і зібраного буквально по зернятку досвіду колег, які досить успішно працюють з цим сервісом.
В даний час мікроблоги стають все більш популярним інструментом маркетингових комунікацій. Однією з причин, на наш погляд, є простота використання даного інструменту.
Мікроблог - система публікації контенту короткими повідомленнями (до 140 символів), зроблена з метою спростити процедуру створення блогів для людей, які не володіють навиками роботи в блогосфері. Для мікроблогу характерні записи тимчасової значущості, відсортовані у зворотному хронологічному порядку. Кожен з цих записів може бути переглянутий і прокоментований в режимі чату або ким завгодно, або обмеженою групою осіб, які можуть бути обрані користувачами. Ці повідомлення можна передати різними способами, включаючи такі, як текстові, миттєві повідомлення, електронна пошта, або web-інтерфейс. Людина, яка веде мікроблог, називається мікроблогером.
Найпопулярнішим сервісом для мікроблогінгу є «Твіттер», який відкрив свої сторінки в липні 2006 р. Проте існують і інші сервіси, наприклад мікроблоги QIP (http://mblogi.qip.ru/), «Жужужу» (http://www.jujuju.ru), Juick (http://juick.com/), «Рутвен» (http://rutvit.ru/) та ін. Сьогодні мережа мікроблогів «Твіттер» - це більше 200 млн зареєстрованих користувачів; близько 50 млн щоденних відвідувачів. У 2010 р. в Білорусі налічувалося близько 18 тис. облікових записів «Твіттер» (офіційні дані по білоруській аудиторії «Твіттер» за оцінками «Яндекс»).
Популярність цієї мережі стрімко росте не тільки серед жителів, а й серед державних структур: офіційних і неофіційних твіттер-представництв держустанов Білорусі на сьогоднішній день налічується більше 20. Найпопулярніші: аккаунт ГУВС Мінміськвиконкому (@ GUVD_Minsk) і «Твіттер» МНС (@ 112by). Користуються інтересом і «Твіттери» інших силових структур: Міністерства внутрішніх справ (@ mvd_by), Міністерства оборони (@ MOD_BY) і столичного Комітету державної безпеки (@ KGB_Minsk). У «Твіттері» є Міністерство культури (@ KulturaBY), Міністерство закордонних справ (російською @ BelarusMID та англійською @ BelarusMFA), Національний центр правової інформації Республіки Білорусь (@ NCPIGOVBY), Вищий господарський суд Республіки Білорусь (@ court_by), Посольство Білорусі в РФ (@ embassyBel), Білоруський науково-дослідний інститут документознавства та архівної справи (@ BelNIIDAD), УВС Гродненського облвиконкому (@ grodno_uvd), Державна інспекція охорони тваринного і рослинного світу при Президентові Республіки Білорусь (@ gosinspekciya), Вітебський міськвиконком (@ vitebskgovby), Белтелерадіокомпанія (@ bybtrc). Є навіть твіттер-аккаунт самої Білорусі (@ RepublicBelarus). Свої представництва є у п'яти білоруських бібліотек: два мікроблоги Центральної наукової бібліотеки ім. Я. Коласа НАН Білорусі (ЦНБ НАН Білорусі) (http://twitter.com/ #! / Csl_By, http://twitter.com/ #! / Ecoinfo_by), Республіканської науково-технічної бібліотеки (РНТБ) (http:/ / twitter.com / #! / rlst_library), Наукової бібліотеки БНТУ (http://twitter.com/ #! / biblioteka), Президентської бібліотеки республіки Білорусь (http://twitter.com/ #! / preslib), Могилевської обласної бібліотеки ім. В. І. Леніна (http://twitter.com/ #! / Library_mogilev).
Тим, хто вирішив зайнятися мікроблогінгом, слід розібратися з основними поняттями, з якими доведеться зустрітися в співтоваристві авторів мікроблогів та їх читачів.
Завести тві-аккаунт бібліотеки дуже просто - достатньо пройти реєстрацію. Важливо потім розвивати своє представництво таким чином, щоб відвідувачі поверталися до нього знову і знову.
А для цього треба продумати стратегію. На які запитання необхідно відповісти бібліотеці перш ніж запускати свій майданчик? Хто є цільовою аудиторією вашої бібліотеки? Що б краще зрозуміти, хто є потенційним відвідувачем тві-майданчика, задумайтеся, чим цікавляться люди, які вже користуються інтелектуальною продукцією та послугами вашої бібліотеки, які завдання вони допомагають їм вирішувати, чим ще цікавиться ця аудиторія і т.д.
Чим більше подробиць в описі цільової аудиторії, тим більше у вас можливостей зробити дійсно цікаву сторінку та отримати нових користувачів.
Зрештою, розвиваючись, співтовариство допоможе вам краще зрозуміти свою аудиторію. Вивчаючи теми, що обговорюються його учасниками, проблеми, ними озвучені, місця, ними відвідувані, ви зможете виявити безліч нових ідей і можливостей для розвитку бібліотеки, зможете зрозуміти причину негативних відгуків про бібліотеку, якщо такі є, а також осмислити, що потрібно поліпшити або змінити в її роботі.
У чому цінність представництва бібліотеки для вашої цільової аудиторії? Безумовною цінністю можуть бути унікальні бібліотечно-інформаційні продукти, послуги, заходи, якщо вони такими є. Пропонувати слід ті, які відповідають інтересам цільової аудиторії. Наприклад, для учасників спільноти ЦНБ НАН Білорусі (@ ecoinfo_by), що просуває екологічний напрям роботи бібліотеки, цінністю будуть: можливість обговорити екологічні проблеми; посилання на електронні інформаційні ресурси з екологічної тематики, що генеруються бібліотекою; на цікаві матеріали у відкритому доступі; анонси бібліотечних екологічних заходів; новинки фондів і послуг з даного напрямку і т.д.
Для учасників спільноти ЦНБ НАН Білорусі (@ Csl_By), цільовою аудиторією якої є аспіранти та молоді вчені, цінністю будуть посилання на ресурси бібліотеки, що включають наукові публікації; огляди та анонси наукових заходів для молодих учених; публікації посилань на матеріали наукометричних досліджень; корисні поради про те, як користуватися БД для оцінки наукової діяльності, доступ до яких надає бібліотека та ін.
Чи є у бібліотеки контент для спільноти (фото, цікаві замітки рекламного характеру, відеоролики тощо)? Перша рекомендація - наявність якісного сайту, який поряд з загальнодоступним електронним каталогом з функціями повного обслуговування повинен мати новинну рубрику (щось на кшталт «Пресцентр»), де відображуються головні події. При цьому, оновлення інформації повинно здійснюватися не рідше 2 разів на тиждень, а змістовне наповнення сайту має бути представлено з позиції користувача. Привабливість сайту підвищують унікальна аналітика, корисна інформація та посилання, тобто все те, що може створити залежність користувача від даних, розміщених на сайті бібліотеки.
Щоб представництво бібліотеки не виглядало нудним і посереднім транслятором пресрелізів, але при цьому зберегло «дух» і образ бібліотеки, необхідно створити орієнтовану на діяльність бібліотеки комунікаційну стратегію. Рекомендуємо розробити контент-план і визначити: тип контенту (які повідомлення, що стосуються бібліотеки, ви розраховуєте передавати; які повідомлення та інформацію можна поширювати, якщо вони безпосередньо не пов'язані з діяльністю бібліотеки, але все ж доречні; які повідомлення і які теми заборонені в дискусіях), терміни і частоту публікацій.  Багато бібліотек існують декілька десятків років і мають величезні запаси промоматеріалів та історій про те, як створювалися їхні продукти, розвивалися послуги тощо. Варто розповісти про це у вашій спільноті! Порівнюйте нинішні продукти / послуги з їх попередниками. Прагніть до того, щоб до вашого співтовариства відчували потяг люди і щоб про вас говорили не тільки на вашій території! Контент-план особливо корисний у перші місяці життя спільноти. Але необхідно, щоб основна частина вашого контенту залишалася релевантною довгий час. Такий контент витримує випробування часом. Чого ви хочете домогтися від використання сервісу «Твіттер»? Які цілі та завдання створення співтовариства в цій мережі: збільшення кількості користувачів, залучення зовнішнього трафіку на сайт бібліотеки, забезпечення затребуваності інформаційно-бібліотечної продукції та послуг тощо? Головне, щоб цілі відповідали базовим цілям і завданням, які стоять перед бібліотекою. Виділити основні цілі та показники для оцінки результатів дуже важливо ще на етапі ідеї. Якщо ви відповіли позитивно на всі запитання, можна приступати до створення та запровадження мікроблогу. Обов'язково визначтеся, хто буде вести «Твіттер». Для демонстрації якості «думок» бібліотеки це повинна бути людина, яка має здатність легко переключатися з живих діалогів, властивих спілкуванню в соціальних медіа, на послідовне інформування, коли це потрібно. Необхідно також чітко розуміти, що для ведення і просування мікроблогу співробітнику потрібні додатковий час і зусилля. Тому бажано ці обов'язки закріпити в посадовій інструкції співробітника. Таким чином, за ведення мікроблогу повинні відповідати конкретні люди. Звичайно, залежно від масштабів роботи це можуть бути кілька людей або один, що представляють один підрозділ або різні. Але безконтрольними вони не повинні бути ні в якому разі! Безконтрольні дії в соціальних медіа, в тому числі і «Твіттері», можуть закінчитися плачевно для репутації бібліотеки. Адже саме репутація - ось що є найголовнішим для будь-якої організації!
Наступний крок - брендування аккаунту. Необхідно попрацювати над дизайном: зробити відповідну підкладку, підібрати аватар, написати інформацію про бібліотеку у відповідне поле, додати адресу сайту. Існують спеціальні платні і безкоштовні твіттер-клієнти (додатки), наприклад, Twitterpatterns, Twittergallery, що дозволяють вибирати готові шаблони для «Твіттер». Однак щоб представництво служило популяризації бренду саме бібліотеки, поліпшенню його впізнаваності і просуванню продукції і послуг, рекомендуємо на задньому плані, бекграунді, зробити презентацію бібліотеки та/або її продукції, послуги. Правильно підібрані зображення бекграунду є елементом фірмового стилю і частиною мозаїки позитивного іміджу і престижу бібліотеки.
Більше того, правильний фон у поєднанні з відповідними постами допомагає перетворити відвідувачів мікроблогу в передплатників, відвідувачів і основного сайту. Витратьте на первинне налаштування та оформлення аккаунту достатній час, це дозволить надалі більш ефективно просувати тві-аккаунт бібліотеки. Отже, тві-аккаунт зареєстрований, пройдено етап брендування, тепер необхідно приступати до розкручування і просування мікроблогу. Спираючись на зарубіжні статті, особистий досвід і досвід колег, спробуємо дати поради з організації роботи з мікроблогом.
Порада № 1. Пам'ятайте, корпоративний «Твіттер» - це мікроблог ділової тематики. Є багато поглядів на стиль, в якому варто вести корпоративний мікроблог: від офіційно-ділового, суворого до вільного. Слід пам'ятати, що корпоративний мікроблог не місце для висловлювання особистої думки про те, кому доручили публікувати твіти, якщо ця думка не збігається з ідеологією і корпоративною етикою бібліотеки. Не пишіть повідомлення від першої особи; уникайте прямих рекламних закликів. Бажано дотримуватися образу бренду, але й не забувати, що багато людей відчувають себе більш комфортно, спілкуючись не з холодним корпоративним мікроблогом, а наче з живою людиною. До речі, часто компанії свідомо пов'язують реальних людей, які є авторитетними в своїй галузі, з брендом. Збалансуйте корпоративний тон з мовою «Твіттера», не замикайтеся, налаштовуйте діалог з читачем, намагайтеся бути цікавими.
Порада № 2. Особливо ретельно підбирайте інформацію для цільової аудиторії. Про важливість правильного визначення цільової аудиторії вже було сказано раніше. Головне - ділитися контентом з «потрібними» людьми, і щоб таких було якомога більше. Твіти будуть читатися тільки тоді, коли їх тематика буде орієнтована на потреби і інтереси цільової аудиторії. Пишіть приблизно від 1 до 5-6 разів на день. Не варто робити тривалих пауз, але не треба і перевантажувати читачів великою кількістю постів.
Порада № 3. Обов'язково тримайте зворотний зв'язок з потенційними користувачами (вони ж - фолловери). «Твіттер» - не дублер рубрики «Новини бібліотеки» з корпоративного сайту. Його використання передбачає обмін інформацією, а не одностороннє мовлення. Взаємодійте з аудиторією, відповідайте на запитання, особисті повідомлення і згадки про ваш аккаунт; цікавтеся думкою своїх читачів - проводьте невеликі опитування і влаштовуйте конкурси.
Порада № 4. Подавайте читачам тільки найцікавіше! Розробіть контен-план.
Порада № 5. Не забувайте давати посилання. Вкласти в рамки 140 символів більш-менш змістовну бізнес-думку не вийшло б навіть у японського майстра тривіршів Мацуо Басьо. Краще ємний заголовок і посилання, ніж твіти, доведені до абсурду: не використовуйте в корпоративному «Твіттері» вирази типу «F2F» або «2b or not 2b».
Порада № 6. Роблячи ретвіт, вказуйте автора і обов'язково давайте пояснення для своїх передплатників. Якщо твіт не представляє собою чиюсь цитату, не рекомендується його ретвітити без своєї репліки: у його автора - своя аудиторія, у вас - своя. Скопійований текст твіту може не зацікавити ваших читачів. Зробіть короткий опис для того, що знаходиться по іншу сторону посилання (звичайно, відповідно корпоративної ідеології). А наприкінці припишіть: «via @ ...», тобто вкажіть, чий ретвіт ви використовували.
Порада № 7. Прямі твіт-репортажі - не для корпоративного мікроблогу! Як показує практика, online трансляція інформації про те, що відбувається на якомусь публічному заході: виставці, конференції, семінарі і т. д. - не принесе вам великої користі, якщо тільки це не екстраординарна подія. Перш ніж заповнювати корпоративний «Твіттер» десятками повідомлень, двічі подумайте, чи буде такий потік інформації сприяти зростанню популярності мікроблогу вашої бібліотеки.
Порада № 8. Не захоплюйтеся автовідповідачем, намагайтеся відповідати читачам особисто. Безумовно, для спрощення обміну репліками в «Твіттері» можна застосовувати інструменти, що генерують автоматичні приватні повідомлення кожному новому читачеві (фолловеру). Однак занадто частий і інтенсивний фолловінг може бути причиною блокування сторінки. До того ж немає ніякого сенсу надсилати шаблонне повідомлення з платформи, що припускає тільки живе спілкування «в реальному часі». Тому краще не користуйтеся массфолловінгом. Фолловте тільки тих, кому цікава тематика вашого мікроблогу, робіть це виключно для спілкування. Не женіться за кількістю: сотня згуртованих, активних читачів краще, ніж тисячі ботів. Дякуйте кожному за те, що він підписався на ваш мікроблог. Краще активізуватися в «Твіттер» планомірно, тобто еволюційно, а не революційно.
Порада № 9. Не намагайтеся занадто форсувати взаємодію. Завжди відповідати тим, хто запитав у вас що-небудь безпосередньо (навіть якщо для цього знадобиться витратити якийсь час) - хороший тон. Проте не рекомендується самому намагатися постійно ставити запитання. Пам'ятайте, занадто багато запитань до читачів може «підняти хвилю», а на осмислене листування з кожним може не вистачити часу.
Порада № 10. Передплачуйте (дотримуйтесь) мікроблоги з цікавими і корисними твітами. Це трохи не відповідає завданню «Твіттера», але не потрібно фолловити всіх тих, хто зафолловив вас. Причина проста: у вашого корпоративного «Твіттера» є чітка мета (що відповідає цілям бібліотеки, перерахованим в її статуті) та цільова аудиторія. Якщо хтось фолловить вас просто для того, щоб ви зафолловили його у відповідь, це аніскільки не допомагає вам досягти мети. Такі користувачі, швидше за все, не будуть розуміти цінність ваших твітів, не стануть їх читати і ретвітити. Не слід захоплюватися гонитвою за кількістю, випускаючи з уваги якість. Ретельний вибір «аудиторії мовлення» - один з ключів до успіху. Вибираючи тих, за ким ви будете слідувати, крім тематики, слід звертати увагу на ряд інших параметрів, що вказують на успішність мікроблогу, або навпаки. Варто звертати увагу на кількість читачів; співвідношення передплатників і тих, на кого мікроблог підписаний; кількість списків, в яких він значиться; публікаційну активність.
Фахівці відзначають, що ефективний мікроблог повинен відповідати наступним параметрам:
• близько 2000 (плюс-мінус 200-400) фолловерів;
• приблизно рівне співвідношення передплатників і тих, на кого підписаний мікроблог (followers & following), але чим більше передплатників, тим краще;
• дуже бажано, щоб «Твіттер» значився в списках інших користувачів: хороший показник - 100-200;
• твіттерянин повинен бути активним, постити мінімум по 2-3 адекватних і цікавих твіти на день протягом декількох місяців.
Порада № 11. Робіть періодично мульти-твіт, і вас помітять. Збільшення списку тих, на кого може бути підписаний користувач вашого мікроблогу, призводить до того, що його твіттер-стрічка переповнюється повідомленнями. Якщо ви хочете, щоб твіти вашого корпоративного мікроблогу не проходили повз потрібних очей, публікуйте відразу кілька - один за іншим, або через невеликі проміжки часу. У цьому випадку є шанс, що повідомлення не загубляться в масі твітів інших користувачів і підвищується ймовірність їх осмисленого прочитання.
Порада № 12. Обирайте оптимальний час для твітів. Кращий час для публікації корпоративного твіту - момент, коли його з найбільшою ймовірністю прочитає і ретвітить максимальна кількість послідовників. Фахівці радять ті періоди часу, в які ділова активність невисока, наприклад, відразу після початку робочого дня, перед обідом або закінченням робочого часу. Але найоптимальніше - обчислити час експериментальним шляхом, відстежуючи, в які години кількість переходів за посиланнями буде найбільшою.
Порада № 13. Прагніть до згадок у популярних твіттерян! «Твіттер» сповнений цікавих персонажів, яких можна мотивувати на рекомендації вашого аккаунта тощо.
Порада № 14. Беріть участь в рейтингах, наприклад, Twirate та інших сервісах. Досить повний список твіттер-клієнтів представлений у статті «60 корисних програм для Twitter. Twitter-клієнти» (http://www.3mind.ru/seo/75-60-poleznyh-programmdlya-Twitter-tvitter-klienty.html).
Порада № 15. Якщо ви вже маєте свої представництва в соціальних медіа - задіюйте їх! Вкажіть адресу свого мікроблогу на візитних картках в соціальних медіа, зв'яжіть «Твіттер» з сайтом бібліотеки. Найважливішою частиною роботи над представництвом бібліотеки в соціальних медіа взагалі і в «Tвіттер» зокрема є аналіз ефективності. На основі показників ефективності, які ви визначите, можливо адекватно оцінювати реакцію користувачів на вашу спільноту, здійснювати звітність та контроль за роботою над мікроблогом. Визначтеся з основними показниками для оцінки результатів, наприклад: кількість читачів мікроблогу; кількість опублікованих твітів; кількість списків, в яких значиться ваш мікроблог; кількість згадок мікроблогу бібліотеки; активність використання запропонованих вами тем (хештегів); збільшення переглядів сайту з «Твіттера» тощо. Для початку виберіть два основних пункти і зосередьтеся на них. Вони повинні природним чином збігатися з конкретними цілями ваших стратегій - як базової, так і стратегії в області соціальних медіа. Не забувайте постійно здійснювати моніторинг згадок бібліотеки у всіх соціальних медіа. Нерідкі випадки, коли внаслідок зневаги до соціальних медіа як засобу масової комунікації бренд потерпав великі репутаційні ризики. Пам'ятайте, що соціальні медіа володіють підступною натурою - навіть якщо бібліотека ними не займається, це не означає, що вона в них не присутня: її можуть обговорювати, висловлювати про неї негативну чи позитивну думку. А негативна думка, як правило, поширюється в Інтернеті з більшою швидкістю, ніж позитивна. Як наслідок, бібліотека може стати об'єктом атаки конкурентів (диверсія), користувачів (тероризм). Зрештою, все це позначається на репутації бібліотеки.
Приклади найбільш успішних бібліотечних представництв в «Твіттері» (дані на 8.12.2011):
• Центр читання Тверської бібліотеки (http://twitter.com/ #! / Centerreading) - 529 читачів;
• Красноярська ДУНБ (http://twitter.com/ #! / Kraevushka) - 412 читачів;
• Російська державна бібліотека (http://twitter.com/ #! / Leninka_ru) - 403 читача;
• Тверська обласна універсальна наукова бібліотека (http://twitter.com/ #! / Tverlib) - 355 читачів;
• Наукова бібліотека Білоруського національного технічного університету (http://twitter.com/ #! / Biblioteka) - 323 читача;
• Російська державна бібліотека для молоді. http://twitter.com/ #! / rgub - 295 читачів.

Календар подій

 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Бібліотека працює:
з 9:00 до 18:00
п'ятниця – вихідний день
останній понеділок місяця –
санітарний день