Oles Honchar
Kherson regional
universal scientific library
MO-TH: 9:00-18:00
SA-SU: 9:00-18:00

Підготовка та проведення Тижня якості

Part`s menu

Підготовка та проведення Тижня якості

 
Мета тижня – поліпшити якість обслуговування користувачів шляхом виявлення причин відмов, аналізу технологічних процесів, задіяних при цьому, виявити неузгодженості та можливості ліквідації недоліків, підвищити професіоналізм бібліотекарів.
Працівники методичного відділу 2-3 дні працюють у відділах обслуговування, фіксуючи кожний запит, його виконання чи відмовлення.
Матеріал накопичується у спеціальній таблиці (див. таблицю1)
Таблиця 1

 

Назва
джерела або тема запиту
Чи
задо­волено запит
Причина
відмовлення
Вимогу
Пере направлено до:
Які складові ДБА
використано
Примітки
Зайнято іншими
читачами
Немає у структур. підрозділі
Немає в ЄФ
Іншого структурного
підрозділу
МБА
Абет. каталог
Сист. каталог
СКС
Бібліогр. посібник
 
 
 
 
 
 
 
 
Т. Кампа­нел­ла "Город солнца"
 
ні
 
 
+
 
 
 
+
 
 
 
 
 
Від послуг МБА читач відмовився
Мацуо Басьо. Поезії
 
ні
 
 
+
 
 
 
+
 
 
 
 
 
У читальному залі повторна відмова
Б. Брехт. Поезії (укр. мовою)
 
ні
 
 
 
+
 
 
 
+
 
+
 
 
Не відоб-ражено в каталозі
 
 
Далі методисти самостійно перевіряють можливість виконання читацького замовлення, обґрунтованість відмови, визначаються шляхи пошуку, які не були використані бібліотекарем.
Підсумки цієї роботи узагальнюються в таблиці (див. таблицю 2).
 
   Таблиця 2

 

Назва джерела або
тема запиту
Знайдено
у фонді
Не використано
можливості
Рекомендації
 
 
 
 
 ДБА
 Бібліогр. посіб
 СКС
 ВСО
 МБА
Т. Кампа­нел­ла "Город солнца"
БВЛ, т. 34
 
 
+
 
 
 
Використовувати покажчик до БВЛ, у випадку його відсутності створити допоміжну картотеку
Мацуо Басьо. Поезії
"Всесвіт. л-ра в шк.", 2001, № 25
 
 
 
+
 
 
Розписувати періодичні видання та вчасно вливати до картотеки
Б.Брехт.
Поезії (укр. мовою)
Малишко А.
Твори, т. 10
 
 
+
 
 
 
Використовувати покажчик "Зарубіжна література в перекладах українських авторів"
 
Таким чином аналізуються всі відмови, реальні можливості їх виконання, причини, що стали на заваді.
Наступний етап – виявлення помилок у технологічному ланцюжку "Шлях книги в процесі обробки" або в інших процесах, що спричинили незадоволений читацький попит.
Наприклад, каталог не відповідає книжковому фонду через недбале ведення довідкового апарату, коли в ньому зберігаються картки на вже списані видання. При цьому виявляються акти, де попри примітку, що книги знято з каталогів, реально роботу не було виконано. Не дотримуються терміни бібліографічного опрацювання періодичних видань та відображення їх в систематичній картотеці. Не використовуються бібліографічні покажчики. Часто користувачі не можуть отримати певні видання через те, що вони зберігаються у сейфах, підсобках як найбільш цінні, про що бібліотекар на видачі може не знати. Затребувана література знаходилася в іншому структурному підрозділі, або її можна було зразу замовити по ВСО. Досить високий відсоток відмов, викликаний байдужістю бібліотекарів, пасивним відношенням до запитів користувачів.
Далі дуже важливо прийняти конкретні організаційні рішення. Зокрема, вибірково переглянути акти на списання, при вивченні певного розділу книжкового фонду перевірити його відповідність систематичному та абетковому каталогам, вести архів виконаних довідок, відслідковувати нові запити, бібліографічно опрацьовувати книжковий фонд, а при бібліографічному описі збірника давати перелік всіх творів, що увійшли до нього. Так, ретельний пошук зарубіжної літератури за шкільною програмою виявив, що більшість цих творів перекладено українською мовою давно відомими авторами. Наприклад, оповідання Грінвуда "Маленький грішник" є у останній книзі чотиритомного видання творів Марко Вовчок, переклади поезій О.С. Пушкіна, зроблені М. Рильським, знаходяться у багатотомному виданні цього класика української літератури і так далі. Так, за результатами Тижня якості у Публічній бібліотеці ім. Лесі Українки м. Києва було підготовлено бібліографічний покажчик "Зарубіжна література в перекладах українських класиків". При виявленні однотипних запитів доцільно запроваджувати тематичні стелажі, створювати інформаційні досьє тощо. 
Результати проведення Тижня якості важливо довести до кожного працівника, зважаючи, що кінцевий результат діяльності всіх відділів бібліотеки це оперативне та якісне виконання читацьких запитів. Тому варто проаналізувати весь технологічний цикл, звернути увагу і на професійний рівень бібліотекарів, провести відповідні практичні заняття.
Отже, проведення Тижня допоможе розглянути всі бібліотечні процеси, пов’язані з використанням книжкового фонду, знайти і упущення, і резерви, оцінити роботу закладу не тільки за обсягом, а й за результативністю.
Матеріали підготовлено за публікацією:
Формування бібліотечного фонду:
маркетинговий підхід /Нац. парлам.
б-каУкраїни;підгот. Н.Гудимова,
І.Цуріна. – К., 2006. –(Примірна
тематика семінарів працівників
районних і міських бібліотек. Вип. 1.

Calendar

12 3 4 567
8 9 10 11 121314
1516 17 18 19 2021
22232425262728
2930