
Фото: REUTERS/Benoit Tessier
У червні 2024 року президент Франції Емманюель Макрон заявив, що його країна передасть Києву Mirage і підготує перших українських пілотів до кінця року. За два роки Париж зобов’язався сертифікувати навчання 26 українців.
У вересні 2024-го міністр оборони України Рустем Умєров інформував, що Київ очікує постачання Mirage 2000-5F французького виробництва.
8 жовтня 2024 року французький міністр оборони Себастьян Лекорню заявив, що Франція поставить Україні винищувачі Mirage 2000-5F у першому кварталі 2025 року (січень-березень). Літаки будуть оснащені новітніми системами типу «земля-повітря» і захистом від РЕБ.
Ці літаки були зняті з озброєння французьких Повітряно-космічних сил та модифіковані для виконання більш складних завдань, ніж раніше. Загалом Україна отримає близько десяти таких винищувачів.
За деякими даними, можливо, вже перші три літаки до 20 січня 2025 року були доставлені. Певні джерела навіть припускають, що вони й раніше перебували на території України, але використовувалися лише для тренувань.

Літаки Mirage 2000 – це багатоцільові одномоторні реактивні винищувачі. Україні передаються літаки Mirage 2000-5F зі складу Повітряних сил Франції, які, зі свого боку, були модернізовані з літаків Mirage 2000C виробництва 1982–1986 років. Літаки доведені до рівня Mirage 2000-5F Vi, тобто вони мають повний набір сучасних систем зв’язку, зокрема, Link 16, керовані ракети «повітря-повітря» MICA, які можуть комплектуватись або активною ГСН (головка самонаведення), або інфрачервоною, модернізованим радаром RDY-2, а також поліпшеним двигуном. Додавання системи Link 16 дозволило літакам приймати та передавати відповідну інформацію між літаками, а також забезпечити можливість радіокорекції озброєння, насамперед, корекції ракет MICA при запуску на великі дальності.

Окрім цього, літак має можливість отримувати цілевказання від літаків ДРЛВ НАТО та здійснювати обстріл за їхніми координатами або самому виступати у ролі літака для корекції запущеної ракети.
Бортовий імпульсний доплерівський радар RDY-2 забезпечує максимальну заявлену дальність виявлення повітряних цілей до 120 км та до 40 км у режимі пошуку наземних цілей.
Французькі машини отримали обмежені можливості з пошуку наземних цілей, оскільки літаки модернізувалися, насамперед, для підтримки винищувального парку для боротьби з повітряними цілями. Технічно радар забезпечує одночасне виявлення 24 повітряних цілей, з яких вісім літак може брати на супроводження та обстрілювати одночасно чотири. Оскільки це імпульсний доплерівський радар, він забезпечує непогане виявлення низьковисотних цілей на фоні землі. Окрім виявлення та супроводження, РЛС використовується для передачі ракеті першочергових координат для запуску. Основним ракетним озброєнням винищувача виступають керовані ракети MICA. Максимальна дальність польоту ракети заявлена 80 км і поступається таким ракетам, як американська AIM-120 (120 км), європейська Meteor (понад 200 км), російська Р-77 (110 км) чи японська Type 99 (120 км). Оскільки винищувачі Mirage 2000-5F розроблялись суто для ролі літака переваги у повітрі, за час використання вони такими й залишились, і з високою ймовірністю у такій же конфігурації будуть передані Україні. Літак хоч і близько не стоїть за своїми можливостями з винищувачем F-16, але потенційно може стати якісним доповненням до парку радянських літаків та безпосередньо F-16. Загалом завдяки використанню системи Link 16, Mirage зможуть здійснювати обмін інформацією у реальному часі, передавати координати один одному та мати високий рівень взаємодії як між собою, так і між F-16. З важливих та сильних характеристик літака – кількість точок підвісу для кріплень озброєння. Одночасно він здатен нести під собою одразу дев’ять боєприпасів (як і американський винищувач F-16).
Окремо треба зазначити дуже великий мінус ракети – ціна. Оскільки це модульна ракета, її вартість за одиницю становить близько 2 мільйонів євро, що в рази дорожче, ніж потенційна AIM-9X Block 3 найновішої версії за 600 тисяч доларів чи AIM-120D вартістю 1,6 мільйона доларів США. Хоч його озброєння і є дуже дорогим для таких цілей, іншої ніші у складі Повітряних сил ЗСУ для нього немає.
До 2030 року Франція має намір замінити свій флот «міражів» на нові винищувачі Rafale. За даними Reuters, Париж також намагається переконати інші країни, які мають літаки «Міраж», постачати їх Україні.

Винищувач Mirage 2000-5F. Фото: ПКС Франції
Пілотам Повітряних сил ЗСУ знадобилося кілька місяців, щоб навчитися керувати одномісним винищувачем. Це далеко не МіГ-29, Су-24, Су-25 і, перш за все, Су-27, які все ще перебувають на озброєнні в Україні. Хоча спочатку Mirage 2000-5F може здатися невеликим легким винищувачем у порівнянні з іншими, українські пілоти швидко зрозуміли, що це також грізний літак, призначений для польотів на територію противника. В рамках модернізації французькі експерти оснастили літаки можливістю запуску крилатих ракет Scalp-EG і Storm Shadow. Наразі невідомо, яке озброєння модифікований літак зможе застосовувати для ударів по наземних цілях. Першим претендентом на цю роль виступає французька коригована авіабомба AASM, досвід застосування якої вже мають українські льотчики.

Коригована авіабомба AASM-250 Hammer французького виробництва, підвішена під крилом винищувача МиГ-29 ПС України. 2024 рік. Україна. Фото: The War Zone
Також можна припустити, що українські Mirаge 2000-5F будуть адаптовані для застосування американських високоточних авіабомб із комплектами JDAM. Модифіковані під українські потреби французькі винищувачі стануть якісним доповненням до парку радянських бойових літаків ПС ЗСУ та західних винищувачів F-16.
Mirage 2000-5, безумовно, спроможний посилити обмежений технічний потенціал Повітряних сил ЗСУ сьогодні. Французький літак із його технічними характеристиками та в умовах сучасної війни можна розглядати не лише як винищувач, але і як ударний літак, що здатен нести на борту важке озброєння та відпрацювати тими ж крилатими ракетами по наземних цілях. Нині в Повітряних силах ЗСУ таку функцію виконує радянський бомбардувальник Су-24. Одна з найголовніших переваг французького винищувача над радянським Су-24 – це дальність дії, 1550 кілометрів проти 560 кілометрів відповідно. Ця характеристика є критично важливою в реаліях сучасної війни. Через низькі показники дальності українські літаки, що запускають ракети класу Storm Shadow / SCALP, змушені послуговуватися так званими «аеродромами підскоку», що розташовані ближче до лінії фронту. Цим користуються ворожі війська, постійно намагаючись завдавати по них удари комплексами «Іскандер» та відстежуючи розвідувальними дронами. Французькі ж літаки могли б спокійно злітати й сідати на аеродромах у значно безпечніших регіонах України.
Mirage 2000-5F стане другим «західним» винищувачем у складі українських Повітряних сил після американських F-16.

Винищувач Mirage 2000-5F. Фото: міноборони Франції
Використані джерела
Інтернет-ресурси: