Oles Honchar
Kherson regional
universal scientific library
MO-TH: 9:00-18:00
SA-SU: 9:00-18:00

Разом до емоційного благополуччя

Війна в Україні докорінно змінила світ дитинства. Постійне відчуття небезпеки порушує емоційну рівновагу дітей, негативно впливає на їхнє ментальне здоров’я, породжує страх та тривожність. Ці внутрішні переживання нерідко проявляються у нестабільних реакціях, замкнутості, сльозах або підвищеній вразливості. Саме тому сьогодні надзвичайно важливо допомогти дітям знайти внутрішню опору, відновити спокій, повернути відчуття безпеки та контролю над власними емоціями.

Щоб швидко стабілізувати стан дитини, фахівці рекомендують дихальні, тілесно-орієнтовані та арттерапевтичні практики, які допомагають відчути межі власного тіла, зняти м’язове напруження, врегулювати дихання та навчити керувати емоціями. Такі інструменти сьогодні активно впроваджують педагоги, батьки та спеціалісти з ментального здоров’я.

Навчити дітей піклуватися про ментальне здоров’я змалечку – одна з ключових потреб сьогодення. З цією метою в межах віртуального проєкту «Ваше ментальне здоров’я» книгозбірня нещодавно провела інтерактивний захід для молодших школярів гімназії № 18 у м. Миколаїв «Ментальне здоров’я дітей молодшого віку та як його покращити?».

Під час зустрічі у доступній, ігровій формі обговорювали важливі питання:

  • що таке ментальне здоров’я та чому воно таке ж важливе, як і фізичне;
  • які чинники впливають на наш емоційний стан;
  • чому важливо вміти розуміти свої почуття;
  • як можна підтримати друга, коли йому сумно або тривожно.

Практична частина заходу була спрямована на розвиток у дітей навичок саморегуляції та зменшення тривожності за допомогою простих і водночас дієвих тілесно-дихальних вправ. Робота в доброзичливій ігровій атмосфері сприяла швидкому розслабленню та усвідомленню власних почуттів.

Під час гри «Корисне – шкідливе для ментального здоров’я» діти вчилися розрізняти дії та звички, які допомагають почуватися спокійно та впевнено, і ті, які можуть завдати шкоди емоціям. Це сприяє розвитку критичного мислення та формуванню навичок саморегуляції.

Корисні звички для ментального здоров’я

«Долонька спокою» – це дихальна практика, спрямована на заспокоєння нервової системи та відновлення внутрішньої рівноваги. Її освоєння допомагає дітям зрозуміти, що власні руки можуть стати простим і доступним «інструментом спокою», який завжди поруч. Під час виконання вправи застосовувалася техніка візуалізації: майбутні школярі уявляли себе серед гірської природи, подорожували, вдихали свіже і чисте повітря. Повільно проводячи пальчиком по контуру долоні та поєднуючи рух із глибоким диханням (вдих – носом, видих – ротом), вони вчилися знімати тілесне напруження й свідомо керувати власним дихальним ритмом. Регулярна практика формує навичку самозаспокоєння та надає дитині ефективний засіб подолання тривоги, хвилювання чи страху.

Відпрацювання навичок дихальної стабілізації

Під час виконання вправи «Я почуваю себе добре» діти вчилися усвідомлювати власний емоційний стан, продовжуючи фразу «я почуваю себе добре, коли…» прикладами з повсякденного життя. Така робота сприяла розвитку емоційної чутливості, вмінню формулювати почуття, навичок саморегуляції, позитивного ставлення до себе й навколишнього світу.

Мить емоційної усвідомленості

«Чарівний казан» – це психоемоційна практика, спрямована на зниження напруження та безпечне опрацювання складних переживань. У процесі виконання діти за допомогою уяви «складали» до казана свої страхи, тривоги, образи, злість або сум, ніби звільняючись від усього, що заважає їм почуватися спокійно. Такий образний процес допомагає усвідомити власні емоції та дозволити собі їх прожити без осуду.

Натомість із «чарівного казана» вони уявно «діставали» позитивні почуття – здоров’я, радість, задоволення, спокій, сміливість, тепло і впевненість. Це сприяло формуванню позитивного емоційного досвіду та відчуття внутрішньої підтримки. Така техніка розвиває емоційний інтелект, навчає дітей розрізняти почуття та розуміти, що негативні емоції можна трансформувати у ресурсні стани. Завдяки елементам гри та фантазії вправа м’яко знижує інтенсивність тривоги та створює відчуття безпеки й контролю над власним внутрішнім світом.

Психоемоційна практика «Казан внутрішньої сили»

Арттерапевтична вправа «Зимові друзі на моїй долоньці» гармонійно поєднала творчу діяльність з елементами психологічного розвантаження, а також дала можливість цікаво та корисно провести час. Процес самостійного створення виробу дозволив виразити свої почуття, переживання та мрії. Діти були у захваті від того, що за одну мить їхні маленькі долоньки перетворилися на веселих сніговичків. У їхніх роботах переважали теплі кольори – жовтий, зелений, рожевий. Це ознака того, що навіть після «випробувань війною» вони прагнуть до світла, радості і мирного життя. Під час творчого процесу діти тихенько довіряли свої найпотаємніші мрії та сподівання «зимовим друзям», що надало вправі особливого тепла та сенсу.

Світ дитячої творчості

Дитяча долонька стала символом підтримки, захисту та внутрішнього спокою. Готові роботи рекомендовано розмістити вдома на видному місці, як нагадування про прості дихальні техніки, до яких можна звернутися у моменти тривоги чи хвилювання.

Колективне виконання вправ сприяє розвитку уважності, концентрації та внутрішньої рівноваги, допомагає дітям зосередитися та почувати себе у безпеці. Такі заняття зміцнюють взаємодію як у закладі освіти, так і в родині, навчають дітей помічати та приймати власні переживання, а також бути «тут і тепер». Дбаючи про психоемоційний стан дітей сьогодні, ми закладаємо міцний фундамент для здорового, свідомого та стійкого життя маленьких українців.

Calendar

1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
2223 24 25 26 2728
293031