
Разом до емоційного благополуччя
Війна в Україні докорінно змінила світ дитинства. Постійне відчуття небезпеки порушує емоційну рівновагу дітей, негативно впливає на їхнє ментальне здоров’я, породжує страх та тривожність. Ці внутрішні переживання нерідко проявляються у нестабільних реакціях, замкнутості, сльозах або підвищеній вразливості. Саме тому сьогодні надзвичайно важливо допомогти дітям знайти внутрішню опору, відновити спокій, повернути відчуття безпеки та контролю над власними емоціями.
Щоб швидко стабілізувати стан дитини, фахівці рекомендують дихальні, тілесно-орієнтовані та арттерапевтичні практики, які допомагають відчути межі власного тіла, зняти м’язове напруження, врегулювати дихання та навчити керувати емоціями. Такі інструменти сьогодні активно впроваджують педагоги, батьки та спеціалісти з ментального здоров’я.
Навчити дітей піклуватися про ментальне здоров’я змалечку – одна з ключових потреб сьогодення. З цією метою в межах віртуального проєкту «Ваше ментальне здоров’я» книгозбірня нещодавно провела інтерактивний захід для молодших школярів гімназії № 18 у м. Миколаїв «Ментальне здоров’я дітей молодшого віку та як його покращити?».
Під час зустрічі у доступній, ігровій формі обговорювали важливі питання:
- що таке ментальне здоров’я та чому воно таке ж важливе, як і фізичне;
- які чинники впливають на наш емоційний стан;
- чому важливо вміти розуміти свої почуття;
- як можна підтримати друга, коли йому сумно або тривожно.
Практична частина заходу була спрямована на розвиток у дітей навичок саморегуляції та зменшення тривожності за допомогою простих і водночас дієвих тілесно-дихальних вправ. Робота в доброзичливій ігровій атмосфері сприяла швидкому розслабленню та усвідомленню власних почуттів.
Під час гри «Корисне – шкідливе для ментального здоров’я» діти вчилися розрізняти дії та звички, які допомагають почуватися спокійно та впевнено, і ті, які можуть завдати шкоди емоціям. Це сприяє розвитку критичного мислення та формуванню навичок саморегуляції.

Корисні звички для ментального здоров’я
«Долонька спокою» – це дихальна практика, спрямована на заспокоєння нервової системи та відновлення внутрішньої рівноваги. Її освоєння допомагає дітям зрозуміти, що власні руки можуть стати простим і доступним «інструментом спокою», який завжди поруч. Під час виконання вправи застосовувалася техніка візуалізації: майбутні школярі уявляли себе серед гірської природи, подорожували, вдихали свіже і чисте повітря. Повільно проводячи пальчиком по контуру долоні та поєднуючи рух із глибоким диханням (вдих – носом, видих – ротом), вони вчилися знімати тілесне напруження й свідомо керувати власним дихальним ритмом. Регулярна практика формує навичку самозаспокоєння та надає дитині ефективний засіб подолання тривоги, хвилювання чи страху.

Відпрацювання навичок дихальної стабілізації
Під час виконання вправи «Я почуваю себе добре» діти вчилися усвідомлювати власний емоційний стан, продовжуючи фразу «я почуваю себе добре, коли…» прикладами з повсякденного життя. Така робота сприяла розвитку емоційної чутливості, вмінню формулювати почуття, навичок саморегуляції, позитивного ставлення до себе й навколишнього світу.

