Організація системи просування книги в бібліотеці
Усіх турбують зміни в системі моральних пріоритетів сучасного суспільства. Не можна не помітити головних симптомів цих змін – падіння інтересу до художньої літератури серед широких верств читачів та втрати інтересу влади до бібліотеки як до інституту поширення книги та читання.
Колектив МУК “ЦБС” Московського району м.Нижній Новгород (Росія) вирішили розробити свій механізм підтримки читання. Для цього було запропоновано організувати акцію залучення широкого кола читачів до читання художньої літератури.
Акція отримала назву “Література без кордонів”. Її метою стало залучення до читання зарубіжної літератури.
Було розроблено “Положення про районну акцію в підтримку книги й читання “Література без кордонів”; визначені мета та завдання акції:
- активізація роботи бібліотек на допомогу гуманітарному розвитку особистості та зміцнення партнерських взаємин по просуванню книги й читання з усіма зацікавленими організаціями, установами і особами;
- просування кращих здобутків світової художньої літератури;
- залучення до читання масових верств населення Московського району;
- узагальнення досвіду розвитку інтересу до книг, читання, бібліотек;
- зміцнення позицій книги й читання в житті населення шляхом партнерства знаючими представниками політичної, культурної та бізнес-еліти соціуму;
- формування позитивного відношення до книги й бібліотеки як соціально-культурного інституту.
Акція складається із трьох блоків:
1. Виявлення місця світової художньої літератури в читанні широких верств населення Московського району шляхом проведення бібліотечного дослідження “Мої кордони у світі літератури”:
- У ході дослідження виявляються майбутні учасники другого блоку (подібне дослідження необов’язково включати в акцію, воно може бути проведене автономно).
2. Проведення турніру знавців світової художньої літератури:
- перший тур - вікторина в літератури тих країн, представники яких відвідували бібліотеки Московського району (Чилі, Бєларусь, Бразилія, Азербайджан, Німеччина, Індія, Корея, Японія, США).
- другий тур - сканворд за творчостю закордонних письменників, здебільшого лауреатів Нобелівської премії в галузі літератури.
- третій тур - вікторина за творами письменників (поетів) однієї із закордонних країн (право вибору країни надається учасникові акції).
3. Заключний етап акції:
- проведення районної конференції “Бібліотека як рекомендаційний центр літератури для якісного читання”,
- проведення святкового вечора за участю партнерів - засновників заохочувальних призів для переможців турніру.
Нагородження проводиться за номінаціями: наприклад, “Кращий знавець американської літератури”, “Кращий знавець японської літератури” і так далі.
Акція реалізується через:
- проведення рекламних кампаній;
- координацію роботи всіх бібліотек МУ “ЦБС” Московського району;
- зв’язок з партнерами акції;
- організацію циклу зустрічей із вченими-філологами, письменниками;
- організацію тематичних зон, виставок, переглядів, стендів у всіх бібліотеках МУ “ЦБС” протягом року;
- формування і рекламу довідково-бібліографічного апарату по світовій художній літературі;
- організацію довідково-бібліографічного обслуговування: огляди літератури, лекції, посібники малих форм;
- видання рекламних буклетів, інформаційних листків;
- використання електронних засобів одержання інформації, залучення комп’ютерних технологій;
- анкетування;
- індивідуальну роботу із читачами бібліотек;
- фонди бібліотек;
- технічні засоби (відеоапаратура, комп’ютерна техніка, ксерокс);
- залучення позабюджетних коштів.
Акція реалізується шляхом залучення партнерів - осіб, зацікавлених у книзі та читанні та для організації заохочення активних учасників акції. Партнерський вклад передбачав використання імені партнера в рекламі акції, виділення заохочувального призу, особисту участь у заключному блоці акції (конференція про святковий вечір).
Акція проводилася в усіх бібліотеках ЦБС. Були оформлені виставки-підказки, на яких були представлені автори та твори, серед яких треба було шукати відповіді на запитання.
Головний підсумок акції: бібліотеки придбали нових друзів. Спонсори перезнайомились, з’явились нові ділові відношення. Читачі отримали можливість прочитати кращі твори зарубіжної художньої літератури та познайомилися з письменниками, чия творчість отримала високу оцінку як в Росії, так і за кордоном.
(Страхова В. Литература без границ //Биб-лиотека. – 2007. - №2. – С.18-21). |
Бібліотеки МУК “ЦБС м. Тольятті” (Росія) активно використовують у своїй діяльності різноманітні акції . Ось деякі з них:
Методика проведення акції “Приведи друга!” була розроблена з метою залучення нових читачів у бібліотеку. Інформація про її проведення пролунала на радіоканалі “Хвиля”. Акція була висвітлена в місцевій газеті “Волзький автобудівник”. Бібліотекою “Фоліант” була визначена своя система пільг і послуг.
Щоб стати учасником акції, необхідно було бути читачем бібліотеки та привести із собою людину, що ще не є читачем. При записі був потрібний паспорт, 16 рублів за користування за єдиним читацьким квитком бібліотекою і всіма іншими муніципальними бібліотеками міста, що входять у ЦБС.
За кожного залученого друга учасник акції одержував пільгу - безкоштовний нічний абонемент (можна було взяти безкоштовно на один день додому книгу з унікального фонду читального зали), послугу від спонсора й друга бібліотеки ТОВ “Інфо-Лада” - інтернет-карту на безкоштовний тригодинний доступ до Мережі або гарну книгу в дарунок від бібліотеки.
За час дії акції в ній взяло участь 40 чоловік, завдяки яким у бібліотеку записалося 264 нових читача.
У бібліотеці зібралося велика кількість дублетних дарунків читачів. Занадто велика екземплярність знижує обертаність книг. Тому бібліотекарі залишили необхідну кількість у своєму фонді, а інші нові гарні художні книги (700 примірників) у рамках благодійної акції “Книга - ветеранові!” на початку листопада передали за попередньою домовленістю в Раду ветеранів, скомплектувавши бібліотечку для пенсіонерів і членів їхніх родин.
Інформаційна акція “Усе про пенсії й допомоги”, що розпочата бібліотекою напередодні Дня літньої людини, триває донині. Вона дає можливість кожному читачеві-пенсіонерові ознайомитися з новими правилами виплати пенсій і допомоги, одержати консультацію по пенсійному законодавству у грамотного юриста, самому поставити запитання в редакцію газети “Пенсійний вісник” і прочитати відповідь на сторінках видання.
Бібліотекарі зробили велику кількість підшивок за 2005 і 2006 роки з нерозпроданих номерів газети, отриманих від редакції, і щодня вручають їх всім пенсіонерам, що записується в бібліотеку, всім постійним читачам-активістам для літніх членів їхніх родин, всім бажаючим.
Ще одну акцію “Яке прекрасне слово “мама”!” бібліотекарі задумали провести перед святом День матері, що відзначається в Росії 26 листопада. Бібліотекарі зробили гарну добірку з нових книг - романів про любов. Кожна мама, відвідавши бібліотеку в цей день, одержала книгу на пам’ять.
(Россинская С.В. Акция – форма активная! //Новая библиотека. – 2007. - №1. – С.27-28) |
Поняттям “бібліотечна реклама” сьогодні, мабуть, нікого не здивуєш. З недавніх пір реклама стала не тільки невід’ємною частиною професійної діяльності, але й засобом для залучення читачів, розкриття можливостей бібліотеки й формування її позитивного іміджу. Як же може використати цей засіб звичайна муніципальна бібліотека? Неодмінна умова - мінімальні витрати й максимальний ефект.
Напередодні Загальноросійського дня бібліотек в Іжевську (Росія) відбулася акція “Рекламний листопад”. Когось така назва може здивувати, адже весна - це час цвітіння, а не листопаду. Але справа не в порах року. Листопад - це яскравий, радісний настрій, буйство фарб. Та й не листопад, а цілий “рекламний ураган” обрушився на мешканців міста на честь професійного свята - відмінного приводу нагадати про себе потенційним читачам. Крім того, “Рекламний листопад” як акція цікава тим, що відобразила всі види реклами, які використають муніципальні бібліотеки в наші дні. Підводячи підсумки акції, працівники ЦМБ ім. М.О.Некрасова (Іжевськ, Росія) виявили найбільш популярні форми цієї роботи.
Лідером рейтингу стало поширення друкованої продукції: флайєров, візиток, закладок, буклетів. Потенційні читачі одержували в подарунок стильні листівки із символікою МУ “ЦБС”, поздоровлення із Загальноросійським днем бібліотек (адже це свято не тільки для бібліотекарів, але й читачів) і пророкуванням бібліотечного астролога. Астролог в особі методиста ЦМБ рекомендував для кар’єрного зльоту, вирішення особистих проблем і просто для поліпшення настрою відвідати в найближчі дні бібліотеку або, у крайньому випадку, що-небудь прочитати.
Другу позицію рейтингу зайняла віконна реклама. Співробітники бібліотеки-філії № 17 “Іжсталь”’ запропонували увазі пішоходів наступний “рекламний серіал”. Перше вікно - “Книга - друг” - представляло експозицію із книг Т.Устинової, Д.Донцової, А.Мариніної, Г.Куликової, Н.Перумова й т.д. На задньому плані виставки розмістилися постери із книгарень.
Друге вікно - “Книга - джерело знань” - рекламувало навчальну літературу для студентів. У третім вікні “Тут живуть книги” був представлений колаж з яскравих суперобкладинок, закладок і іншої друкованої продукції. Четверте вікно - “Журнали для Вас” - представляло періодику, що одержує бібліотека.
Бібліотека-філія імені Л.Толстого “виростила” на своїй території “чудо-дерева” з повітряними кулями й буклетами програми “Літніх читань”. Кулі, що рвуться вгору, були з’єднані з аркушами у формі розкритих книг, у яких бажаючі могли прочитати афоризми про користь книг і читання.
Третє місце посіли артоб’єкти та плакати-розтяжки. Плакати-розтяжки, на відміну від арт-об’єктов, не вимагають великих творчих зусиль.
Плакат з лаконічним написом “27 травня - День бібліотек” прикрасило ноу-хау із серії “Дуже вмілі ручки”: дзвіночки із кришок і кольорових стаканчиків з-під йогурту. Від подуву вітру дзвіночки ніжно дзенькали, привертаючи увагу перехожих. За словами працівників бібліотеки, плакат-розтяжка, прикрашений гірляндою дзвіночків, привернув уваги більше, ніж вся інша реклама.
(Артемьева Т. “Рекламный листопад” // Библиотека. – 2007. - №1. – С.42-44)
|