Методичне забезпечення бібліотечної справи
У Челябінській обласній універсальній науковій бібліотеці (Росія) склалася система безперервної освіти спеціалістів, що передбачає різноманітні форми навчання.
В останні три роки науково-методичний відділ провів такі семінари, як:
- “Методична робота: традиції й новаторство” - регіональний семінар для директорів і методистів ЦБС;
- тематичні семінари для керівників:
“Екологія і закон”;
“Бібліотечний персонал: шляхи оптимізації”;
- для завідувачів відділами обслуговування:
Бібліотека й жіноче питання: світ сучасної жінки і жіночого читання”;
семінар-міркування: “Проблеми й новації в масовому обслуговуванні читачів”.
Вищою формою підвищення кваліфікації залишаються науково-практичні конференції. Науково-методичний відділ підготував і провів конференцію “Російський патріотизм: сучасні проблеми розвитку. Бібліотечний ракурс”.
Регіональна конференція “Книга й читання в житті південноуральського села” присвячувалася підсумкам однойменного соціологічного дослідження.
Досить новою формою підвищення кваліфікації є заняття творчих лабораторій. На них не просто розглядається якась актуальна тема, але й демонструються особистий підхід конкретного фахівця до проблеми, його досвід. Фактично це майстер-клас: “Адаптація бібліотеки в сучасній соціокультурній ситуації” - для керівників ЦБС; “Бібліотечний пікнік або інтелектуальна прогулянка по бібліотеках Саткинського району” - для директорів ЦБС; “Методична служба ЦБС: пошуки й знахідки” - для методистів; “Районна бібліотека як центр інформації для населення” - для бібліографів ЦБС; “Просування читання, книги й бібліотеки: нова модель звичної діяльності” - для завідувачів відділами обслуговування.
У Загальноросійський день бібліотек пройшов чудовий фестиваль “Бібліостарт в XXI століття”. Девізом його стали слова М.Реріха: “Кто дерзновенью своему границ не ставит - всё тому!” У рамках цього фестивалю були проведені творчі конкурси по наступних номінаціях: Бібліотека року; Бібліотекар року; Конкурс професійної майстерності; Грані бібліотечних дарувань (декоративно-прикладна творчість, театр книги, театр моди, кулінарний “За самоваром Ви й Ваш читач”, “Міс натхнення”, “Міс бібліотечна пластика”).
(Абромовских В. “Кто дерзновенью своему границ не ставит...”: Организация системы непрерывного образования специалистов //Библиополе. – 2006. – 312. – С.5-8). |
Успішно діє у Кунгурській центральній бібліотеці Пермської області (Росія) система підвищення кваліфікації, що сприяє розширенню кругозору та самоосвітньому читанню.
Методична служба ЦБС ставить завдання просування якісного читання і у професійне середовище, і в маси. Над її реалізацією методисти працюють вже кілька років. Для початку провели анкетування “Вигляд професіонала”, “Бібліотекар як читач”, “Періодика в моєму житті”, “Діагностика читацьких особливостей бібліотекаря”, що показали, на жаль, що колеги мало цікавляться літературно-художніми новинками, літературним процесом у цілому й погано знають творчість сучасних письменників.
Не випадково соціальним замовленням для відділу науково-методичної й дослідницької роботи Пермської державної обласної універсальної наукової бібліотеки імені О.М.Горького була обрана тема “Читаюче покоління на рубежі століть” в рамках проведення кущового семінару.
Його мета - визначити місце бібліотечних установ у вихованні естетичного смаку читачів на прикладі роботи із книгами російських авторів останнього десятиліття. Інноваційним став показовий захід “Подорож у Літературне місто”, підготовлений силами Кунгурської ЦБС. Треба було відгадати авторів і назви (по театралізованих фрагментах) творів. Завершився семінар Круглим столом, де обговорювалися питання:
- чи потребує читач сучасної вітчизняної прози допомоги бібліотекаря;
- як допомогти бібліотекареві бути поінформованим у потоці сучасної літератури й ін.
Надалі ця тема знайшла продовження на заняттях Школи працівника абонемента, мета яких - підвищити читацьку культуру бібліотекарів до того рівня, коли вони зможуть вільно орієнтуватися в книжковому потоці, сміливо вступати в діалог із читачем. Тут через відеоперегляди телепередач “Екологія літератури”, “Графоман”, “Апокриф”, дискусії “Попса або інтелектуальна література?”, “Ідеальний читач, чи є він?” вироблялася навичка осмислення прочитаного, підвищувалася поінформованість співробітників абонемента.
Практикуючий психолог познайомила бібліотекарів з результатами роботи із програми “Бібліотерапія як засіб корекційного, терапевтичного й реабілітаційного впливу”, провела цикл занять, на яких слухачі підвищували свої пізнання в лікувальному впливі книги, училися писати вірші в стилі “хоку”, за допомогою різних вправ і тренінгів розвивали креативні здатності.
Завершальне заняття циклу - “Суд над читачем, що не бажає читати” проходило у формі гри, де колеги змогли подивитися на себе очами читача, проаналізувати свої помилки, зрозуміти, що для багатьох з них “бібліотека - аптека для душі”.
Заглянути у формуляр колеги завжди корисно й цікаво. Так зародилася ідея бенефісів читацьких формулярів тих співпрацівників, чиє звернення до книги відрізняється систематичністю, розмаїтістю й літературним смаком. Уже пройшли бенефіси Т.Н.Тимченко, Т.К.Сухаревої (“Моє коло читання”),Н.І.Плотникової (“Я люблю читати”), О.І. Сунцевої (“Читаємо всією родиною”), Н.В.Філіппової (“Моя читацька біографія”). Сценарій бенефісу, що включає цікаві запитання до глядацької аудиторії, ребуси по назвах книг, особливий стиль оповідання бенефіціанта про свої улюблені твори подобаються бібліотекарям, тому що розкривають образ колеги як лідера читання.
Формуванню читацького смаку сприяє інформаційна зона МБВ: нетрадиційні книжкові виставки (НКВ), стенд “Територія читання”, папки-накопичувачі ксерокопій статей з періодики “Майстри сучасної прози”, “Розмаїтість тем і жанрів художньої літератури”. Особливо вдалими були НКВ: “Ця книга твоєю мовою про тебе говорить” (представлений психологічний портрет читача за його улюбленою книгою); “Парад книг - 2004” - за книгами, що викликали захоплення, і книгами, що викликали протест у бібліотекарів; “Читаемо лауреатів Букеровской премії” - виставка-акцент, на якій були представлені твори не тільки лауреатів, але й авторів, що ввійшли в шорт-аркуш премії. Ці виставки в ЦБС сталі навіть пересувними.
Методику оформлення НКВ бібліотекарі засвоювали на заняттях творчої майстерні “Книжкова виставка - візитна картка бібліотеки”, потім МБВ організував конкурс виставок з їхньою демонстрацією у відділі. Переможцем стала НКВ-дискусія “Чи читати нам Акуніна?” Виставка пропонувала відвідувачам висловити свою думку, проголосувати “за” або “проти”. Кожний голос відхиляв бутафорську чашу ваг у своєму напрямку. Експозиція була оформлена в стилі Срібного століття: бронзові свічники, сімейний портрет династії Фандориних у позолоченій рамі, червоний оксамит портьєр, кілька книг - оригіналів дев’ятнадцятого століття. Подібні експозиції вчать не просто поглинати “чтиво”, а усвідомлено підходити до вибору книг.
Видавнича діяльність методико-бібліографічного відділу також сприяє інформованості бібліотекаря про сучасний літературний процес. Це щорічні дайджести “Лауреати премій” (4 випуски), путівники по літературно-художніх журналах, випуски буклетів “Журнальні новинки” і щомісячні “Хроніки літературного життя”, листівки “Нові імена” (Д.Гуцко, О.Зайончковський, М.Леві й ін.), “Про цю книгу сперечаються” (А.Іванов, Д.Браун і ін.) В інформуванні використаються електронні бази даних “Бібліо” і “Статті”.
Допомагають навчитися навичок аналізу літературного твору пам’ятки “Як читати художню літературу?”, “Алгоритм читання”. Колеги не тільки читають книги, але й пишуть відгуки на них, на основі яких видаються буклети серії “Із читацьких щоденників бібліотекарів”, “Переваги”, “Радить бібліотекар”, “Що читають бібліотекарі?” За чотири роки вийшло 44 випуски про 152 книги. Написання відгуків поліпшує розуміння й осмислення тексту.
Творчу здатність і знання літератури виявляли конкурси “Навігатор читання”, “Бібліопошук”, “Фея книги”. Щокварталу складалися рейтинги читання колег, які орієнтували на кращих письменників. Позитивний вплив зробила загальна виробнича нарада колективу “Читання бібліотекаря - не особиста справа” і День взаємної інформації про прочитаний твір.
Керівництво самоосвітою співробітників - один із провідних напрямків діяльності МБВ. Щорічно всі фахівці складають індивідуальні плани підвищення кваліфікації по наступних розділах: Політична культура; Професійна підготовка; Загальнокультурна підготовка. Останній складається з наступних пунктів: стратегічне читання на 2-3 роки (вивчення творчості письменників, жанру, серії), тактичне читання (пов’язане із заходами річного плану роботи); читання періодичних видань; перегляд телепередач; культура читання (ведення щоденника, написання відгуків і ін.). Наприкінці року бібліотекарі складають звіт по реалізації планів, а МБВ аналізує їх і доводить до відома колег.
Пильна увага до підвищення кваліфікації дає можливість росту творчого й професійного потенціалу, що позитивно позначається на змістовній діяльності бібліотек. Стали різноманітнішими форми й теми проведених заходів: міський конкурс читаючих родин “Нам книги кращі друзі”, конкурс “Кращий читач року”, свято “Подорож по Книжковому Всесвіту”, “Бал літературних героїв” (готуються силами всієї ЦБС); декади російської, англійської, французької, японської літератури, літературний диліжанс “Сучасна проза”; літературні пасьянси “Жіноча проза”, вечір-ностальгія за романом А.Чудакова “Лягає імла на старі щаблі” у клубі “Оптиміст” тощо.
Регулярними стають публікації бібліотекарів у місцевій газеті “Іскра”: “Гаряча книжкова десятка”, “Книга, що лікує” (Р.Д.Гонсалес Гальего), “Одкровення літературного алхіміка” (П.Коельо), “Роман “Кись” (Т. Толста), “Екран або сторінка?” - добірка відгуків про прочитане, бліц-опитування “Яку книгу ви зараз читаєте?” і ін. Випускали навіть свою газету “Людина читаюча”.
(Семенова А. Качественное чтение? Да! //Библиополе. – 2007. - №1. – C.26-28).
|