Методична діяльність
У сучасних умовах проблема закріплення молодих кадрів в бібліотеках — одна з найважливіших. Вона вирішується не тільки шляхом надання соціальних гарантій, матеріального і морального стимулювання, але й за допомогою проведення освітніх заходів, формування корпоративної культури. Таким шляхом пішли в Далекосхідній державній науковій бібліотеці (м. Хабаровськ, Росія), утворивши на базі відділу науково-методичної роботи нову структуру постійної дії — Школу-клуб методичної майстерності "Авторитет".
Проект "Школа "Авторитет" був націлений на професійний розвиток і закріплення молодих кадрів, надання майданчика авторитетним бібліотекарям-практикам для трансляції передового досвіду, формування методичної культури молодих фахівців, пошану до багаторічної історії і традицій бібліотеки, любові до професії, гордості за своїх колег. У деякому роді тут можна говорити про відродження ідеї наставництва, яка, на жаль, давно носить чисто декларативний характер і регламентується тільки Керівництвом ІФЛА/ЮНЕСКО по розвитку служби публічних бібліотек (2002 р.) і частково Кодексом професійної етики російського бібліотекаря (1999 р.) в частині етичної норми "поважати знання колег і охоче передавати свої знання, бачачи в цьому найважливішу умову розвитку професії".
Новизна проекту — в наданні відкритої трибуни для професіоналів в області практичного знання, яке зрозуміле і доступне молодим. Реалізація проекту здійснювалася за рахунок бюджетних коштів і спонсорської допомоги бібліотек-партнерів. Категорія слухачів — працівники відділів обслуговування ДСДНБ.
У завдання Школи входило не тільки підвищення професійного рівня молодих фахівців шляхом ознайомлення з досягненнями сучасної практики роботи (перш за все своєї бібліотеки), але і формування педагогічної культури як невід'ємної складової бібліотечної професії (розвиток професійного мислення, виховання культури педагогічного спілкування, професійно-мовної культури і ін.).
Заняття Школи проходили в режимі "5+20" (формула безперервної освіти, що припускає щорічне оновлення 5 відсотків теоретичних і 20 відсотків практичних знань). Кожне заняття будувалося за принципом: теорія — методика — практика. Таким чином, тільки після теоретичної частини і методичних порад або рекомендацій викладач переходив до практичного викладу матеріалу, демонстраційного показу фото- або відеодокументів. Як педагоги виступали професіонали з різних відділів ДСДНБ і фахівці з інших бібліотек. Це представники бібліотечної еліти — практики з великим досвідом роботи, що мають повне моральне право навчати інших. Молоді кадри також могли спробувати себе як викладачі на окремих заняттях в межах інтерактивних форм навчання.
Структура школи будувалася за типом клубної.
Програма занять була розрахована на чотири роки (спочатку — інтенсивний річний курс з інтервалом один раз на місяць, що не відбувся внаслідок проблем із заміною слухачів Школи на робочих місцях) і поєднувала елементи академічного і проблемно-орієнтованого навчання, включала широкий спектр питань з історії бібліотечної справи, етики і організації обслуговування читачів, інформаційної грамотності, професійної свідомості, культурно-досугової діяльності.
Форми роботи, використовувані в Школі "Авторитет", відрізнялися різноманітністю. Разом з традиційною лекцією і бесідою застосовувалися також психологічний тренінг, майстер-клас, виїзна екскурсія, практикум, бібліографічний і інформаційний огляд, Круглий стіл. Заняття супроводжувалися електронними презентаціями, роздачею методичних шпаргалок, технологічних карт, пам'яток за темами, що вивчаються.
Яскравою подією в роботі школи стали майстер-класи, що відрізняються капітальним опрацьовуванням теми, чітко збудованою композицією, методично грамотним викладом матеріалу.
Перший з них — "Виставка в бібліотеці" — був підготовлений А. Е. Івановою, головним бібліотекарем Центру дитячого читання ДСДНБ. Після невеликого введення, що представляло виставкову форму роботи з погляду теорії і практики бібліотечної справи, була розповідь про виставкові проекти, що супроводжувалась відеопоказом найбільш вдалих з них, демонстрацією фотофрагментів виставок. Зробити це дозволив багатий архів відеоматеріалів, накопичений дитячими бібліотекарями за останніх 15 років діяльності.
Серед виставкових експозицій з оригінальними елементами запам'яталися виставка-кросворд "Січневий калейдоскоп" з новорічним вікном (дітям пропонувалися фарби і рамка, давалася можливість намалювати зимовий сюжет) і книжково-наочна експозиція "Земля динозаврів" з розділами у вигляді слідів стародавніх ящерів. На її фоні проводилося Поле чудес "Привіт з мезозою". Одкровенням для авторів і оформлювачів виставок став той факт, що найбільшим інтересом у читачів користувалися підрозділи, заголовки до яких були набрані чорним шрифтом на білому папері — позначається вплив комп'ютерної культури.
Киселева, Л. Мастерство – в "авторитете" /
Л. Киселева //Библиотека. – 2009. - №10. – С.10-13.
Інформаційно-культурний центр (ІКЦ) Великолукського району Псковської обл. (Росія) здійснює реалізацію програми Центру освіти дорослих, відкритого в районній бібліотеці, "Нові технології - новий рівень взаємодії". Його фахівці мають можливість розширити свої знання у сфері менеджменту культури. Ця програма надзвичайно перспективна: вона дозволяє об'єднати діяльність сільських бібліотек і клубів. У її межах в першому півріччі 2009 р. були підготовлені і проведені семінари-тренінги на теми: "Надання нових інформаційно-дозвільних послуг для освіти і зайнятості молоді", "Інформаційні і соціальні технології в установах культури Великолукського району". Завдяки цим семінарам бібліотекарі отримали знання і відомості, необхідні для успішного вирішення багатьох професійних завдань.
Тренінги супроводжуються мультимедійними презентаціями, міні-лекціями модераторів, індивідуальною і груповою роботою учасників.
Лысанова, Л. Встречи смелых и задорных: информационные и социальные
технологии в учреждениях культуры Великолукского района /
Л. Лысанова //Библиополе. – 2009. - №8. – С. 39-40.
В Ніжегородській області (Росія) за ініціативою Департаменту культури пройшов черговий конкурс сільських бібліотек "Краса навколо нас". Цього разу основною метою конкурсу було покращання рівня комфортності бібліотечного обслуговування, зміцнення їх матеріально-технічної бази.
У конкурсі взяли участь більше двохсот бібліотек - кожна четверта сільська бібліотека області. На регіональний етап його було відібрано 25 робіт, більшість з них супроводжувалися електронними презентаціями.
Перед Будинком культури, в приміщенні якого розташована Березівська сільська бібліотека, тротуари викладені брущаткою, засівається газон, розбито сквер, облаштований дитячий майданчик, є автомобільна стоянка, місце для велосипедів і дитячих колясок. Перед входом до закладу будується фонтан.
Малокам'янська сільська бібліотека також розташувалася під одним дахом з Будинком культури в оточенні безлічі клумб і дитячого майданчика. Що важливо: за порядком в цьому оазисі стежать службовці районної адміністрації і працівники культури.
Клумби перед будівлею, де розташована Новосмолинська сільська бібліотека, — результат спільної праці бібліотекарів і юних читачів. Перед вікнами Темтовської сільської бібліотеки створена "Поляна читання", влаштований дитячий майданчик, посаджені дерева, розбиті квітники. У впорядкуванні і озелененні території навколо бібліотеки бере участь читацький актив. Влітку на свіжому повітрі проводяться екологічні ігри, читання. Тут же проходять Дні села, дитячі свята, що супроводжуються виставками. Співпрацівники Скоробогатівської сільської бібліотеки із знанням справи і любов'ю облаштували квітник, який радує око селян з ранньої весни до пізньої осені.
Залученню в бібліотеки реальних і потенційних користувачів сприяє зовнішня реклама.
У вестибюлі Таремського Будинку культури, на другому поверсі при вході в бібліотеку обладнана "Бібліотечна оранжерея". Тут можна скористуватися мобільним телефоном, поспілкуватися з друзями і за бажанням — погортати нові журнали.
У Темтовській сільській бібліотеці оформлений стенд "Стандарти якості бібліотечних послуг Темтовської сільської бібліотеки", на якому представлені відомості про заклад, правила користування ним, інформація про довідковий апарат, сервісно-інформаційні послуги, про діяльність опікунської ради бібліотеки.
Чітка система покажчиків розроблена в Малокам'янській сільській бібліотеці. Увагу користувачів привертає стенд "Що? Де? Коли?" з оголошеннями, планами дозвільних заходів, відомостями про новинки літератури; куточок читача, де розташовані "Правила користування", перелік послуг, пам'ятки читачеві, невеликий стенд "Ми раді зустрітися з вами!".
У Соломатівській СБ оформлений стенд "Бібліотека — Читач — Інформація", на якому розміщена інформація з історії бібліотеки, про діяльність центру, послуги, що надаються ним, план заходів на поточний період.
У Скоробагатівській СБ, окрім інформаційного, увагу відвідувачів привертає стенд "Кращі читачі бібліотеки", поряд з ним — виставки "Наші читацькі переваги", "Ці книги читала моя бабуся", "Наш сімейний формуляр".
Кувшинова, М. Территория красоты / М. Кувшинова, М. Болотова //
Библиополе. – 2009. - №10. – С. 40-47.