Організація системи просування книги і читання
Багатьох жителів міста порадував фестиваль читацької творчості "Сонячні зустрічі з книгою!", що відбувся в літню пору на Центральній книжковій площі перед Сланцівською бібліотекою (Ленінградська обл., Росія). Майданчики під час свята були заповнені народом. Та і як пройти повз майдану, якщо ось вона — Дорога казок (вікторини, ігри за літературними і народними казками), а за нею - не менш цікава і чарівна Вулиця пригод (гостей тут чекали цікаві і веселі пригоди з книгами). Неподалік – різнокольорова Річка чарівництва (конкурс малюнків на асфальті) і Ляльковий балаганчик (ігрова вистава для дітей і дорослих народного Театру ляльок), Терикон перетворень (автопортрет з героєм), Вуличне кафе, Відкрита веранда "Я – геній!" (літературні зустрічі поетів і письменників-початківців). Мало кому не захотілося б пройти Мостом героїв повз виставлених у вітринах бібліотеки портретів книжкових персонажів, написаних безпосередньо на вулиці під час фестивалю...
У бібліотеках міста демонструвались виставки нових книг, проходили фестивальні зустрічі з письменниками, а свято "Сонячний День народження!" був присвячений відразу двом ювілеям – 65-річчю Сланцівської міської бібліотеки і 60-річчю місцевої дитячої бібліотеки.
Праздничный ландшафт чтения // Библиотека. – 2009. - №8. – С. 39.
З 2007 року діє цільова відомча програма республіканського Міністерства культури "Хакасія читає" (Республіка Хакасія, Росія), основна мета якої – зробити читання престижним, привернути до нього увагу широких верств населення, сприяти підвищенню суспільного статусу книги.
Двічі в межах програми "Хакасія читає" проходив республіканський творчий конкурс журналістів "Рік читання в ЗМІ". Газети, журнали, радіо і телебачення представляють інформацію, підготовлену бібліотекарями, створюють свої матеріали з урахуванням запитів аудиторії, висвітлюють події літературного життя, публікують матеріали про нові книги.
Про заходи за програмою "Хакасія читає" систематично і своєчасно повідомлялось в новинах республіканського і міського телебачення, радіо, в комерційних ЗМІ, на сайтах газет Міністерства культури Республіки Хакасія, бібліотек.
Підводячи підсумки конкурсів ЗМІ, оргкомітет відзначав, що він реально сприяв головній меті — активізації діяльності засобів масової інформації з привернення читацького інтересу до книги, підвищення ролі книги і читання в житті суспільства, престижу читання як найважливішого елементу культури, інструменту зростання інтелектуального, інформаційного, духовно-етичного потенціалу жителів республіки.
Конкурс 2008 р. проводився за чотирма номінаціями — "Друковані ЗМІ", "Телебачення", "Радіо", "Інтернет-портали (сайти)".
У кожній номінації був визначений головний приз "За глибокий і яскравий творчий внесок у висвітлення теми".
Спеціальні призи присуджувалися авторові або авторському колективу за конкретні досягнення. Це були нагороди:
• За представлення теми "Сімейне читання";
• За висвітлення заходів за програмою "Хакасія читає";
• За створення постійних рубрик, програм, циклів статей, передач з систематичного інформування про нових авторів, книги, публікації.
На конкурс були представлені газетні, журнальні публікації, телевізійні сюжети, радіопередачі, матеріали інформаційних агентств, присвячені книзі, читанню, опубліковані або такі, що вийшли в ефір протягом 2008 р.
Основні критерії відбору конкурсних робіт:
• відповідність темі;
• суспільна значущість змісту;
• професійна журналістська майстерність;
• яскравість і оригінальність подачі матеріалу.
Всі найбільш значущі події бібліотечного життя знаходять своє відображення у новинах теле- і радіопередач, на сторінках районних і міських періодичних видань. Більш того, транслюються та друкуються постійні рубрики, які сприяють формуванню у населення звички до регулярного читання художньої і професійної літератури.
Другий рік двічі на місяць виходить в ефір радіопередача "Людина, яка читає" Державної телерадіокомпанії "Хакасія". Її автор і ведучий — радіожурналіст Вадим Сидоров, людина творча, така, що знає літературу і зацікавлена в розвитку читання. Беручи участь в конкурсі другий рік, він по праву отримує головний приз "За глибокий і яскравий творчий внесок у висвітлення теми".
Мета проекту — формування позитивного образу людини, що читає. У підготовці передач активну участь беруть працівники Національної бібліотеки імені Н. Г. Доможакова. Тому радіопередача "Людина, яка читає" є спільним проектом бібліотеки і радіослужби ДТРК.
Програма має хороші відгуки радіослухачів, впливає на читацький попит. Після передач до бібліотеки часто звертаються читачі, журналісти, бібліотекарі з проханням уточнити умови участі в республіканських конкурсах, інших заходах, бажаючі прочитати книгу, про яку розповідалося в передачі. Спільний проект бібліотеки і ДТРК працює і розвивається, залучає нових учасників.
З метою розвитку добрих відносин, що склалися між ЗМІ і бібліотеками республіки, вироблення нових напрямів співпраці, створення спільних проектів по просуванню книги і читання, в Національній бібліотеці імені Н. Г. Доможакова відбувся соціально-психологічний тренінг-семінар на тему "Ефективне керівництво проектами. Взаємодія бібліотек і ЗМІ в просуванні читання", в якому взяли участь молоді співпрацівники бібліотек і представники ЗМІ республіки у віці до 36 років.
Було розроблено 16 різних проектів, кожен з яких цікавий і цілком може бути реалізований. Проекти були представлені для загального обговорення, після чого учасники вибрали найбільш цікаві для себе.
Наприклад;
"Календар знаменних і пам'ятних дат" — щоденна сторінка, рубрика, в якій подається коротка інформація про пам'ятні дати, цікаві факти, події, людей, а також — інформація про книги, фільми і інші джерела відомостей про цю дату, наявні в бібліотеці;
"Що читають відомі люди нашого села (міста)" — постійна рубрика в ЗМІ;
"Зустріч з письменником" — зустріч на телебаченні, радіо з читанням уривка з нового твору автора. У друкованих виданнях — цикл статей з публікацією розповіді про письменника, його творів;
"Газета в газеті" — розворот або окрема сторінка за назвами "Читайка", "Відкрита книга", "Людина читає", "На книжковій полиці", "Інтелектуальний капітал", в яку можуть входити рубрики:
• "Люди бібліотеки" — розповідь про бібліотечні професії, про окремих осіб — заслужених, досвідчених бібліотечних працівників;
• "Книжковий світ" — анонси новинок, що поступили до фондів, інформація про найбільш затребувані книги, рейтинг бестселерів;
• "Перші кроки в літературі" — про молодих авторів, публікацію їх творів;
• акція "Дізнайся — прочитай — вигравай";
• літературні конкурси, вікторини на тему "Молодь в літературі", "Юнаку, що обдумує життя..." та інші;
• план заходів бібліотеки на тиждень, місяць, квартал;
• статті або цікаві історії, написані бібліотекарями;
• опис процесу підготовки того або іншого бібліотечного заходу.
По закінченні семінару були підведені підсумки роботи і відмічено, що основне завдання — навчити бібліотекарів і журналістів працювати в співдружності по просуванню книги і читання — виконане.
Губанова, С. Журналисты – наши союзники / С. Губанова
// Библиотека. – 2009. - №10. – С. 6-9.
У рік 200-річчя з дня народження М. В. Гоголя, 210-річчя О. С. Пушкіна і круглих дат інших російських і зарубіжних класиків бібліотеки Новосибірської області (Росія) провели дослідження з проблем читання і відношення користувачів до класичної літератури.
Для дорослих читачів в бібліотеках оформлялися виставки: "Любителям класики", "Його байки переживуть століття", "Подорож до Миргорода в бричці з Гоголем", "Пишу не для миттєвої слави" (М. Кольцов), "Любов'ю до Батьківщини дихаючи" (М. Лермонтов) і ін.
Карасукська ЦБ розробила і реалізувала проект "Ростимо літературну зміну". Його мета — повернути інтерес до читання класичної літератури у дорослих і залучити їх до просування класики в дитяче і підліткове середовище. Реалізовуючи цей проект, бібліотекарі оформили цикл книжкових виставок "Шелестіння книжкових сторінок нас супроводжує в житті всюди". На презентації виставки "Талантів розсип, геніїв політ" вони звернулися з проханням до своїх читачів повідомити, які класичні твори вони порадили б прочитати дітям різного віку. Для збору пропозицій були оформлені ящики "Внукові-малюку", "Внукові-підлітку". На основі зібраних відповідей була створена серія бібліографічних посібників малої форми "Бабуся радить...". Посібники були урочисто передані читачам дитячої бібліотеки на весняних посиденьках "Пригощаю книгою".
Чулимська міжпоселенська бібліотека спільно із учасниками літературно-музичної вітальні провела індивідуальні бесіди і анкетування з метою створення групи для читання і обговорення російської класичної літератури. Перед кожною зустріччю у вітальні її гості отримували завдання прочитати певний твір. Так, першим завданням було ознайомитися з волелюбною лірикою Пушкіна. На зустрічі читачі обговорювали тему "Які думки поета звучать сьогодні по сучасному", колективно були проглянуті уривки з відеофільму "Я пам'ятник собі спорудив нерукотворний", потім читачі озвучили улюблені вірші О. С. Пушкіна. Завершилося заняття завданням прочитати повість Пушкіна "Завірюха".
На черговій зустрічі прозвучали роздуми про роль завірюхи в долі головних героїв повісті і про природні стихії в житті і долі чулимців. Відбулася бесіда "Від прози - до музики", звучали "Музичні ілюстрації повісті О. С. Пушкіна "Завірюха" Георгія Свиридова. Після читання роману І. А. Гончарова "Обломов" читачі провели дискусію "Виганяти з себе Обломова або берегти його в собі?", продивилися уривки з кінофільму М. Міхалкова "Декілька днів з життя Обломова". Так, використовуючи найрізноманітніші форми, бібліотекарі обговорили з читачами творчість М. В. Гоголя, М. Ю. Лермонтова, І. С. Тургенєва, М. О. Некрасова, Ф. І. Тютчева, О. М. Островського, Ф. М. Достоєвського, М. Е. Салтикова-Щедріна, М. С. Лєскова, Л. М. Толстого, А. П. Чехова. Бажання продовжувати таке прочитання класиків у читачів не вичерпується.
Ліневська селищна бібліотека Іськитімського району розробила і спільно з клубом "Натхнення" провела цикл заходів "Твоє ім'я, Росія!". Серед жителів були поширені листівки, в яких подавався анонс циклу заходів про творчість класиків вітчизняної літератури, запрошення до участі в конкурсі "Дати користь душі" і заочній вікторині "Читаємо класику". Умови конкурсу і вікторини були детально висвітлені у виступі за програмою "Витік" місцевого телебачення. Для юних книжників було організовано віртуальну подорож по сайтах "Читаємо в Інтернеті" (знайомство з сайтами, на яких можна читати російську класику).
Особлива увага в цьому циклі приділялася двохсотріччю з дня народження М. В. Гоголя. В межах Дня інформації "Це що за дивина — "Вечори на хуторі біля Диканьки?" пройшли: бесіда "Чудеса села Диканьки", електронна презентація "Диво майської ночі", презентація електронної гри "Вечори на хуторі", презентація рекомендаційного списку літератури "Навколо гоголевської Диканьки". На презентації "Диво майської ночі" бібліотекарі ознайомили молодих читачів з творчістю відомих російських художників, які писали полотна на сюжети гоголівських творів, а читачі пригадали улюблені уривки з "Майської ночі, або утопленої".
На годину роздумів "Чим великий Гоголь?" члени клубу запросили старшокласників. Відбулася зацікавлена розмова про творчість письменника. Підліткам був запропонований огляд публікацій "Невідомий Гоголь", бібліографічний посібник "Гоголь в екранізаціях".
Північна центральна бібліотека організувала роботу з класичними творами циклами: "Талантів розсип. Геніїв політ", "Ретро-зустрічі", "Серпантин ювілеїв", "Військова класика від Толстого до Бондарева", "Йдуть по війні дівчатка, схожі на хлопців", Тиждень цвєтаївської поезії, Тиждень поезії Пушкіна.
Для того, щоб створити оптимальні умови доступу до кращих класичних творів вітчизняної і світової літератури для людей з обмеженими можливостями, Коливанська ЦРБ реалізувала проект "Зціляюча класика".
В ході реалізації проекту бібліотека провела дослідження про перебування А. П. Чехова на території Томського повіту Томської губернії, куди входила і територія Новосибірської області. Систематизувавши матеріал, бібліотека видала збірку "Чехов у Сибіру" і електронний диск "Їхав Чехов по Сибіру".
Була також випущена серія буклетів "Класики-ювіляри", рекомендаційний список літератури доступних форматів "Слухаємо класику". Розроблено і доведено до кожного інваліда положення районний творчий конкурс "Ми вибираємо класику".
У грудні 2008 р. з Коливані стартував бібліокараван, який за два місяці подолав більше п'ятисот кілометрів, роблячи зупинки в населених пунктах району, де проживають дорослі або діти, що мають обмеження в життєдіяльності.
До програми бібліокаравану увійшли: літературний вечір "Та будуть вони благословенні..." — про життя і творчість Тютчева і Фета, музична година "Чарівність російського романсу", літературна година "Класики про чай", огляди літератури "Класика на півгодинки". Разом з бібліотекарями в бібліокаравані взяла участь лікар кабінету медпрофілактики Ю. М. Калабухова.
А фінішував бібліокараван в ЦБ підведенням підсумків районного конкурсу "Ми вибираємо класику".
Бібліокараван став помітною подією в культурному житті Коливанського району, що піднімає престиж читання класичної літератури як важливого інструменту повернення читання в число державних і суспільних пріоритетів.
Бойко, Л. Классика: доступные форматы / Л. Бойко
//Библиополе. – 2009. - №11. – С. 21-27.