Херсонська обласна
універсальна наукова бібліотека
ім. Олеся Гончара
ПН-ЧТ: 9:00-18:00
СБ-НД: 9:00-18:00
Меню розділу

Роксолана

Загребельний Павло Архипович

В54021
84(4УКР)6-4

З-14
Загребельний Павло Архипович.
Роксолана: іст. роман : в 2 кн./ П. А. Загребельний - К. : ТАСТ-М,, 2000. - 640 c - (Історія України в романах), ISBN 966-7297-50-0
Жанр: Історичний роман

Анотація:

Роман видатного українського письменника Павла Загребельного, присвячений долі дружини турецького султана Сулеймана І - полонянки Насті Лісовської (Роксолани), яка відігравала значну роль у політичному житті Туреччини у середині ХVI сторіччя.

Фотоматеріали

Цитати

  • Назвали його Чорним, бо чорна доля, і чорні душі на ньому, і діла теж чорні. Кара деніз - Чорне море.
  • Для Османів походження ніколи не важило. Тільки заслуги, вірність, відданість і особисті гідності. Хто вмів крикнути найголосніше в час штурму ворожої кріпості, замахнутися найдужче шаблею, потоптати найбільше ворогів, розштовхати ліктями всіх довкола, лізти наосліп, без сорому й совісті, аби лиш во славу Аллаха і на користь та служіння султанові. Кожен жебрак міг стати великим візиром, вчорашній раб - стати царським зятем. Адже сказано: "Чи ж у них драбина до неба?".
  • Безмірне горе і безнадія одних ламають назавжди, для інших несподівано стають шляхом до вершин духу.
  • ...те, що здавалося байдужістю, насправді було мудрістю і глибоко захованим стражданням. Може, художники найгостріше відчувають усю недосконалість світу і через те страждають найбільше?
  • Люди ще не народжуються справжніми людьми, ними вони можуть або не можуть стати. Це велика наука, осягнути яку вдається далеко не всім.
  • Він, що знав тільки силу, спізнав теплу глибину любові, і не того тваринного почуття, що замикається в темних океанах плоті, а невловимого й незримого, ніби зітканого з небесних золотих нитей, які навіки прив'язали його до цієї загадкової жінки, до її голосу, до її очей, до її рубінового усміху.

Рецензія фахівця (офіційні рецензії):

Втішання історією (авторське післяслово)

(уривок)
 
...Можуть спитати: а чому автор обрав саме XVI століття і не когось із титанів Відродження, а слабу жінку? Справді: Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Тіціан, Дюрер, Еразм Роттердамський, Лютер, Торквемада, Карл V, Іван Грозний, Сулейман Пишний — скільки імен і яких! І зненацька проламується крізь їхні гущавини ім'я жіноче, стає на боротьбу з самою Історією, отримує навіть деякі перемоги, стає славним, але згодом стає здобиччю легенди, міфа.
П'ятнадцятилітню доньку рогатинського попа Анастасію Лі-совську захопила в полон татарська орда, дівчину продали в рабство, вона потрапила в гарем турецького султана Сулеймана, вже за рік вибилася з простих рабинь-одалісок в султанські жони (їх не могло бути згідно з кораном більше чотирьох), стала улюбленою жоною султана, баш-кадуною, майже сорок років потрясала безмежну Османську імперію і всю Європу. Венеціанські посли-баїли в своїх донесеннях із Стамбула називали її Роксоланою (бо так по-латині звано тоді всіх руських людей), під цим ім'ям вона зосталася в історії. Але зосталася лише тінню й легендою — то навіщо ж воскрешати тіні минулого? Хіба щоб поповнити пантеон українського народу ще й жіночим іменем? Мовляв, греки мали Таїс, римляни — Лукрецію, єгиптяни — Клеопатру, французи — Жанну д'Арк, руські — бояриню Морозову, а ми — Роксолану? А може, слід, нарешті, поєднати історію цієї жінки з історією її народу, з'єднати те, що було так жорстоко й несправедливо роз'єднано, бо зведена докупи доля окремої особи і цілого народу набуває нового виміру.
Так багато запитань, так багато проблем, і все ж автор вирішив замахнутися на ще значніше. Досі Роксолана належала переважно легенді, міфології — в романі зроблено спробу повернути її психології.
Досі постать Роксолани була безплотною, часто ставала об'єктом псевдопатріотичних захоплень, використовувалася деякими авторами як своєрідний рупор для їхніх розумувань,— тут вона, як принаймні здається авторові, віднаходить ті необхідні виміри і якості, які роблять її особистістю. Власне, роман — це історія боротьби нікому не знаної дівчини й жінки за свою особистість, за те, щоб уціліти, зберегти і вберегти себе, а тоді вознестися над оточенням, може, й над цілим світом...
 

Екранізація, інші відеоматеріали

Екранізація:

  • телесеріал "Роксолана" (1996-2003, режисер - Борис Небієрідзе) - знятий за мотивами творів про Роксолану Павла Загребельного та Осипа Назарука. Складається з 3 частин, загальною кількістю 50 серій.

Також рекомендуємо прочитати

Коцюбинський Михайло Михайлович. Тіні забутих предків: повість та оповідання/ М. Коцюбинський ; іл. Л. Прийма- Львів : Каменяр, 1988. - 158 c
Гоголь Микола Васильович. Тарас Бульба: повість/ М. В. Гоголь; пер. з рос. А. Хуторяна, ілюстр. худож.: Є. Кибрика та ін., ред. В. Р. Лихогруд- К. : Молодь, 1969. - 126 с. - (Бібліотека художніх творів для підлітків та юнацтва "Джерело")
Дашвар Люко. Село не люди/ Люко Дашвар ; голов. ред. С. С. Скляр- Х. : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2011. - 270 с. - (Коронація слова), ISBN 978-966-343-741-5

Календар подій

      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031