Неодноразово нам приходилось чути такий вислів від заклопотаних жіночок. Вчені стверджують, що стародавні китайці використовували вузлики як пам’ятки. А для чоловіків вузол взагалі тривалий час був рятівним засобом існування. Ще з часів сивої давнини чоловіки полювали, займались рибальством, будували житло та плоти, припинали коней та прив’язували собак. Тож мотузки наші пращури ще задовго до створення могутньої Русі навчились виготовляти з рослин та вовни, лози та сухожилля тварин.
Вузлики мали неабияке значення у стародавньому світі. Історики стверджують що славнозвісне плем’я інків користувалося вузликовою писемністю. Вузликове письмо під назвою КІПУ існувало і в стародавньому Перу. Тож форма, розмір, розташування та колір вузлів мали велике значення.
З вузлами люди ще від сивої давнини і до наших днів пов’язують деякі народні прикмети та забобони. Використання волхвами певних вузлів і вузликового плетіння на українських теренах тривалий час носило культовий характер.
В стародавній Русі мореплавці та чоботарі, рибалки та пожежники навряд чи могли б обійтися без вузлів. І в сучасному світі ми зав’язуємо шнурки на взутті, зав’язуємо шапку та шарфик, зав’язуємо бантики донечці, яку ведемо до дитячого садочка. А буває, що й зав’язуємо вузол на краватці, готуючись до урочистостей.
У сучасних моряків існує ціла система морських вузлів. І сучасні мисливці та рибалки також вправно використовують вмілості зав’язування вузлів. Від швидкості і вправності зав’язування вузлів ткалею залежить якість тканини, яку виготовляють на сучасному ткацькому заводі. А від правильності зав’язаного вузла хірургом залежить життя людини. Отже вузли і вузлики у нашому житті мають значення.
Вже не одне тисячоліття існує на планеті Земля вузликове мистецтво. Відповідно археологічних досліджень ми можемо стверджувати, що техніка вузлового плетіння існувала і активно розвивалася в стародавніх Вавилоні та Китаї, Ассирії та Єгипті, в стародавній Греції та Персії.
І нині ми можемо стверджувати, що, наприклад, вузол «подвійний плаский» у стародавній Греції мав назву «геркулесів вузол», а в часи середньовіччя даний вузол перейшов у ювелірні вироби. І дотепер золотарі з радістю застосовують «геркулесів вузол» у створенні унікальних ювелірних прикрас.
Вузлове плетіння приваблювало поціновувачів краси. До того ж, на відміну від образотворчого мистецтва чи ювелірного, виготовлення того чи іншого вузлового виробу не вимагало значних матеріальних затрат. Тому попит зростав, відповідно зростала кількість виготовлених виробів. З часом зросли декоративність і складність у виготовленні вузлових шедеврів.
Вузлове мистецтво набирало популярності. Тож серед митців поширилась і назва даного виду мистецтва – МАКРАМЕ. Чому саме така назва? У вчених є безліч припущень. Одні стверджують, що слово це тюркського походження і означає «хустку, мережива». Інші притримуються версії походження даного слова від арабського مقرمة, міг рама – «тасма, бахрома, мереживо». А хтось дотримується версії, що це французьке слово і означає воно, власне, «плетіння». Тож МАКРАМЕ мало своє поширення на багатьох континентах нашої планети.
І все більше майстринь та майстрів створювали особливі, так би мовити, ексклюзивні, чи по-сучасному, брендові товари. У XV столітті мешканка міста Турин майстриня Валентина Кавандолі розробила свою особливу технологію по виготовленню вузлових шедеврів. Її техніка і нині носить її ім’я. Дану техніку, щось спільне з гобеленовим ткацтвом і працею гачком, так і називають «КАВАНДОЛІ». Авторка на той час нової технології з метою поширення свого відкриття у рідному місті створила школу для дівчаток «Будинок сонця». Валентина Кавандолі навчала дівчаток плести кошики та гаманці. Для виробів використовували сировину у два і більше кольорів.
МАКРАМЕ приваблювало покупців своєю практичністю та елегантністю. Вже в XVІІ та XVІІІ століттях в техніці макраме виготовляли штори на вікна, гамаки, скатертини та покривала. З поширенням книгодруку у Європі побачили світ і книги, присвячені вузловому мистецтву. Видання 1882 року книги «Мереживо макраме» мало неабиякий попит серед ремісників та шанувальників рукоділля.
І навіть, коли з промисловою революцією у ткацтві на ринках з’явилась необмежена кількість нових тканин, надзвичайно яскравих і привабливих, макраме і тут знайшло своє застосування. Яскраві плетені смуги із нових тканин, із м’якого рослинного волокна, товстої шерсті та навіть із дротів слугували майстрам для виготовлення виробів на замовлення. При цьому треба пам’ятати, що саме МАКРАМЕ дає безліч варіантів для розвитку креативу. Адже техніка плетіння вузлом не є занадто складною і не потребує особливого технічного обладнання. По суті, навчитися плести зможе кожний, хто не лінується та має бажання, старанність і фантазію.
МАКРАМЕ являє собою плетіння з різних видів вузлів та вузликів, яких зараз налічується більше сотні. Але, щоб спробувати самому сплести виріб в техніці макраме, достатньо освоїти близько десятка простих вузлів. Щоб розпочати працювати в даній техніці, необхідно підготувати основний мінімум інструментів. А саме:
- довга подушка (краще важка) – підійде, наприклад, стара диванна подушка, або саморобна, набита ганчірочками;
- товсті і міцні англійські шпильки; можна використовувати також штопальні голки з насадженими на вушко намистинами;
- хороші ножиці;
- сантиметрова стрічка і довга лінійка;
- в’язальні гачки;
- шпульки або коклюшки, щоб зручніше було працювати з дуже довгими нитками.
Звичайно ж, зважайте, що ніхто від помилок не застрахований. Тому рекомендуємо перші кроки в техніці МАКРАМЕ робити з м’якими бавовняними мотузками, які мають бути і не надто тонкими, і не дуже товстими. При будь-якій помилці Вам буде простіше розплести дане творіння. А щоб не втомлювалися очі, пропонуємо підібрати для своєї роботи світлі мотузочки, на яких і вузли видніше, і розмаїття технологічних родзинок виразніше.
Найголовніший вузол у МАКРАМЕ, звичайно ж, називається кріпильним. Тобто, це той вузол, який кріпиться до основи: дерев’яної палиці чи металевого прутику, до пластикового кільця чи до іншої мотузки, або ж, навіть, іншого виробу. Бо макраме часто-густо використовують для декору. Кріпильних вузлів у техніці МАКРАМЕ є кілька різновидів. Ми пропонуємо розглянути лише два: замочком назовні і замочком всередину.
Кріплення замочком назовні виконується наступним чином: нитку згинаємо навпіл, розміщуємо на середину основи, петельку-згин заводимо за основу, через неї протягаємо кінці і затягуємо. Процес створення кріпильного вузла ми можемо побачити наглядно на світлинах із сайту «Mnogonitok», який є у вільному доступі в мережі Інтернет.
Кріплення замочком всередину виконується майже так само, тільки петельку-згин маємо попереду основи.
Свої найперші кроки в техніці МАКРАМЕ варто починати із найпростіших вузлів. Тож один із найпростіших вузлів так і називається «ПРОСТИЙ ВУЗОЛ». Простий вузол має свої різновиди. Він буває правим і лівим. У правого ПРОСТОГО ВУЗЛА петля виходить праворуч, а у лівого ПРОСТОГО ВУЗЛА петля виходить ліворуч.
Інший вузол із числа найпростіших – це «ВУЗОЛ-ВІСІМКА». Він виконується в кілька найпростіших етапів. Сформуйте з мотузки петлю. Заведіть кінчик мотузки вище петлі. Обігніть і вставте в петлю зверху вниз.
І ще в техніці МАКРАМЕ існує «ПЕТЕЛЬНИЙ ВУЗОЛ». Він виконується на двох нитках і буває правим і лівим. Зробивши кріпильний вузол ми обгинаємо лівою ниткою праву нитку і робимо петлю. Це буде «ПРАВИЙ ПЕТЕЛЬНИЙ ВУЗОЛ». А, якщо зробивши кріпильний вузол ми правою ниткою обгинаємо ліву і робимо петлю, це вже ви навчились робити «ЛІВИЙ ПЕТЕЛЬНИЙ ВУЗОЛ».
Ну, що ? Відчуваєте себе вже готовим для виготовлення в техніці МАКРАМЕ більш складних вузлів? Тож пропонуємо пізнати премудрості у виготовленні «ПЛОСКОГО ВУЗЛА». Для цього нам знадобиться відразу чотири кінця мотузки. Тобто з двох мотузок треба зробити два кріпильних вузла. Щоб техніка плетіння була більш зрозумілішою рекомендуємо використовувати мотузки різного кольору. Спочатку зав’яжемо правобічний вузол, а за ним лівобічний. В результаті у нас перед очима гарний вузлик. В техніці МАКРАМЕ його називають ПЛОСКИМ, а іще він має назву «МИСЛИВСЬКИЙ».
До речі, якщо зав’язувати плоскі вузлики тільки на одну сторону (лівосторонні або правосторонні), вийде дуже милий вита шнурок.
Іще один маленький і досить модний серед сучасної молоді виріб можна виготовити за допомогою мисливського вузлика.
Для виготовлення даного виробу, який ми називаємо БРАСЛЕТИК, необхідно мати в арсеналі жорстку подушку, англійські шпильки, ножиці, клей, кольорову бавовняну пряжу та гарний настрій.
Як ви вже здогадуєтеся, що плетіння макраме ми починаємо з закріплення основи. Тобто дві нитки з бавовняної пряжі довжиною близько 50 см кожна ми закріплюємо на нашій жорсткій подушці за допомогою англійських шпильок. Дві інших мотузочки ми фіксуємо за допомогою шпильки і клею позаду основи.
Правий шнур ми розташуємо поверх основи і підведемо його під лівий шнур. Тепер візьмемо лівий шнур, заведемо його за основу, і витягнемо через петлю правого шнура. Затягнемо вузлик. Тепер повторимо те ж саме в дзеркальному відображенні. Так використовуючи «ПЛОСКИЙ ВУЗОЛ», або «МИСЛИВСЬКИЙ ВУЗОЛ» ми можемо виплести простий і водночас вишуканий БРАСЛЕТИК. Цей браслетик може бути в нагоді і дітлахам, і дорослим.
Коли ви сплетете шнур достатньої довжини, робочі нитки потрібно буде обрізати і закріпити за допомогою клею. Потім, наклавши один на одного нитки основи, обплетіть всі чотири кінці ще раз тим же способом, щоб у вас вийшов замочок. Затягуючи або розпускаючи кінці, ви зможете регулювати розмір браслета.
Про РЕПСОВИЙ ГОРИЗОНТАЛЬНИЙ ВУЗОЛ і РЕПСОВИЙ ВЕРТИКАЛЬНИЙ ВУЗОЛ та іще про десятки інших вузлів, можна дізнатися, завітавши до української книгозбірні. У книгозбірні Вам не лише порекомендують необхідну літературу, а і за бажанням зорганізують зустріч з майстром по виготовленню виробів в техніці МАКРАМЕ. Тож у кожного шанувальника прекрасного є всі шанси навчитися власноруч створювати прикраси, сумочки, гамаки та абажури, прикрасити свою оселю всілякими ошатними панно та кашпо, додати декору в техніці МАКРАМЕ для Ваших квітів на підвіконні.
Взагалі в техніці макраме можна виготовити чимало прекрасних і корисних речей. Будьмо чуйними і уважними до декоративно-ужиткового мистецтва, яке доповнює і збагачує самобутню УКРАЇНСЬКУ КУЛЬТУРУ.