Херсонська обласна
універсальна наукова бібліотека
ім. Олеся Гончара
ПН-ЧТ: 9:00-18:00
СБ-НД: 9:00-18:00

Тиждень креативної терапії - інноваційна форма роботи з користувачами, які мають інвалідність (з досвіду Херсонської ОУНБ ім. Олеся Гончара)

Сучасні бібліотеки - це ідеальне місце для створення креативних інклюзивних просторів, де кожен охочий може реалізувати свої творчі ідеї, отримати професійну консультацію, знайти однодумців для інтелектуального спілкування, запропонувати партнерські ініціативи, спрямовані на вирішення актуальних проблем суспільства. Яскравим прикладом інклюзивного та інноваційного проекту є Тиждень креативної терапії «Душа. Тіло. Гармонія», який був упроваджений у 2019 р. на базі Херсонської ОУНБ ім. Олеся Гончара. Такий захід можна успішно проводити в будь-якому бібліотечному закладі.

Бібліотеки сьогодні дедалі частіше стають ініціаторами цікавих проектів, спрямованих на вирішення актуальних проблем користувачів. Серед них - організація доступного інклюзивного простору, де люди з інвалідністю могли б не тільки творчо реалізовуватись, а й соціально адаптовуватися, знаходити друзів для спілкування, а також отримувати професійну допомогу психологів і терапевтів.

Дедалі актуальнішими стають питання навчання, лікування, виховання, соціалізації дітей з інвалідністю. Серед сучасних засобів їхньої соціалізації значне місце відводиться такому напряму корекційної педагогіки, як арттерапія, що має інсайт-орієнтовний характер та створює атмосферу довіри й уваги до внутрішнього світу дитини.

Арттерапія - це напрям сучасної психотерапії, що стрімко розвивається та стає дедалі популярнішим у професійному середовищі - як за кордоном, так і в нашій країні. Цей метод використовується для вирішення діагностичних, корекційних, психопрофілактичних завдань та з метою терапевтичного впливу. Сам термін «арттерапія» з'явився в середині XX ст. Він передбачає низку специфічних методів, що сприяють зціленню людини засобами мистецтва.

Не менш ефективним, але досить інноваційним напрямом терапії та корекції в нашій країні є анімалотерапія, тобто використання тварин для надання психокорекційної допомоги людям.

Фахівці Херсонської ОУНБ ім. Олеся Гончара відстежують актуальні світові тренди, щоб, упровадивши їх у свою діяльність, бути спроможними задовольняти потреби користувачів. Ще у 2006 р. на базі книгозбірні було створено Центр обслуговування користувачів з особливими потребами, мета якого полягає в наданні доступу до інформації особам з інвалідністю у зручному для них форматі та створенні інклюзивної платформи для спілкування, самореалізацїї і соціальної адаптації таких людей. Тому, враховуючи сучасну популярність методів креативної терапії, що поєднує арттерапію та анімалотерапію, а також зацікавленість користувачів Центру мистецтвом і контактуванням із тваринами, виникла ідея створити проект, котрий поєднував би творчість, терапію, інклюзію та приємне спілкування. Тож у бібліотеці було започатковано інклюзивний проект «Тиждень креативної терапії "Душа. Тіло. Гармонія"», який охоплював цикл різноманітних майстер-класів, заснованих на арттерапевтичних та анімалотерапевтичних методиках, і який став яскравим прикладом ефективності соціального партнерства. Заради якісних змін у громаді, бібліотека залучила до реалізації проекту провідних арттерапевтів, психотерапевтів, каністерапевтів (фахівців, котрі у своїй роботі використовують належним чином дресированих собак), експертів з нейрографіки, ізотерапії, казкотерапії, дослідницька робота яких відома далеко за межами міста.

У сучасному світі креативна терапія розглядається як ефективний метод, що допомагає розкрити творчий потенціал людини, акумулювати внутрішню енергію, віднайти оптимальні способи вирішення нею власних проблем. У роботі з особливими дітьми креативна терапія виступає як специфічна технологія їхньої соціалізації, дає змогу «лікувати» засобами мистецтва з метою формування активної операційно-діяльнісної життєвої позиції.

Тиждень креативної терапії розпочався з круглого столу «Креативна терапія: перспективи розвитку». Головною метою зустрічі стало обговорення актуальних питань арттерапії та анімалотерапії в Україні загалом і на Херсонщині зокрема. Експертами обговорення стали відомі фахівці, які багато років займаються вивченням різноманітних напрямів у зазначених сферах і активно практикують ці напрями психокорекції, в т. ч. у роботі з особливими дітьми.

Під час зустрічі присутні - студенти Херсонського медичного коледжу, медичного факультету Херсонського державного університету, слухачі Херсонської академії неперервної освіти, вчителі, логопеди-дефектологи міських шкіл - ознайомилися з основними видами арттерапії, дізналися про особливості та можливості каністерапії та мали змогу поспілкуватися з провідними арттерапевтами.

Засідання круглого столу було насичене цікавими презентаціями практичних здобутків та жвавими дискусіями щодо використання методів арттерапії та анімалотерапії в освітньому процесі, зокрема в інклюзивній освіті. Крім того, демонстрація наявного практичного досвіду наочно показала необхідність партнерства в реалізації подібних проектів. Так, особливий інтерес присутніх викликав проект дитячої книги «Лисеня Міроша», який з’явився завдяки творчій співпраці майстра пісочної анімації, психолога та казкотерапевта. Цей проект був спрямований на психологічну підтримку дітей, які перебувають у лікувальних закладах.

Слід зазначити, що круглий стіл дав змогу не тільки ознайомити представників медичних та освітніх установ з можливостями креативної терапії. Після офіційного закінчення заходу обговорення теми продовжувалося в неформальній обстановці, що сприяло налагодженню нових контактів з метою реалізації сучасних ідей у царині розвитку креативної терапії.

Завдяки проекту «Тиждень креативної терапії "Душа. Тіло. Гармонія"» в Херсонській ОУНБ ім. Олеся Гончара було створено творчий інклюзивний простір, де будь-хто міг відчути лікувальний ефект від мистецтва. До програми ввійшли майстер-класи з найпопулярніших арттерапевтичних методик: ізотерапії, лялькотерапії, драмотерапії, бісеротерапії, пісочної терапії, казкотерапії тощо. У бібліотеці також уперше організовано безкоштовні сеанси арттерапії для дітей з інвалідністю.

Так, для дітей із вадами слуху було проведено сеанс ізотерапії «Малюємо настрій». Ізотерапія - це досить популярний арттерапевтичний метод психотерапії, метою якого є вплив на психоемоційний стан людини за допомогою малювання. Головне завдання ізотерапії - надати можливість людині відчути свій емоційний стан, звільнитися від негативу, зарядитися позитивними емоціями. Цікаво, але під час сеансу професійна ізотерапевтка, роздивляючись акварельні малюнки дітей, одразу побачила, хто з малечі потребує консультації із психологом. Таким чином, можна сказати, що ізотерапія стала не тільки терапевтичним сеансом, а й виступила своєрідним методом діагностики.

Два роки поспіль на базі Центру обслуговування користувачів з особливими потребами діє інклюзивний ляльковий театр, де родини, що виховують дітей з ментальними розладами, створюють лялькові вистави та реалізовують свої творчі ідеї. Тому, звичайно ж, до програми Тижня креативної терапії був доданий майстер-клас із лялькотерапії. Це вид арт-терапії, що використовує як основний прийом психокорекційного впливу ляльку - проміжний об'єкт взаємодії дитини та дорослого. Метою лялькотерапії є допомога особливим дітям зміцнити психічне здоров’я, покращити соціальну адаптацію, розвинути мовленнєву компетентність, уникнути конфліктів в умовах колективної творчої діяльності. Крім того, під час роботи з лялькою-персонажем, приміром дитина з аутизмом, опановує розуміння власного тіла, комунікаційні навички, правила роботи в команді тощо. А враховуючи те, що ляльки для занять діти створюють власноруч, вони можуть ще опанувати і побутові навички, наприклад, навчитися користувач тися ножицями, голкою і т. ін.

Учасниками майстер-класу з лялькотерапії «Лялька-антистрес» стали учні інклюзивних та спецкласів освітніх закладів міста. Під час майстер-класу використовувалися ляльки-персонажі, створені дітьми-акторами інклюзивного лялькового театру. Учасники спочатку познайомилися зі своїми персонажами та спробували передати емоції, які властиві тій чи іншій ляльці. Наприклад, як себе поводить король, бізнесмен, маленька дитина і т. д. Після цього діти мали змогу покерувати своїм персонажем, разом із лялькою потанцювати, розіграти сценку, що відтворює певну ситуацію, тощо.

Найпопулярнішим став майстер-клас бісероплетіння «Створи намисто спокою». Ця техніка є одним із напрямів арттерапії, який поєднує в собі кольоротерапію, розвиток дрібної моторики, фантазії, уваги та медитацію. Діти - учні спецшкіл - старанно працювали над виготовленням яскравих прикрас. Цікаво, що участь у сеансі брали не тільки дівчата, а й хлопці: наприкінці майстер-класу вони створили чудові браслети з бісеру для своїх мам чи вчителів.

Ще одним напрямом креативної терапії є драмотерапія - метод лікування, при якому використовується техніка дії. В основі драмотерапії лежить театральне мистецтво, а не драматургія. Під час використання такого методу професійний психолог може віднайти причину проблеми особи. Драмотерапія дає змогу дітям з інвалідністю опанувати соціально-комунікативні навички, розвити мовленнєві здібності, подолати страх виступу перед широкою аудиторією, навчитися основ сценічного мистецтва та хореографії. На базі книгозбірні вже третій рік діє перший в Україні інклюзивний театр «Звичайна роль - особливий актор», в якому родини, що виховують дітей з інвалідністю, працюють над виставами під керівництвом професійного режисера. У межах Тижня креативної терапії було проведено відкриту репетицію цього театру, в якій міг узяти участь кожен охочий.

Уже два роки поспіль книгозбірня реалізує проект «Читаймо разом з Кіміко», що поєднує в собі читання улюбленої книги з елементами каністерапії. Цей метод давно вже визнаний у світі. Наприклад, у США, Японії та країнах Балтії в муніципальних бібліотеках активно практикують зустрічі з чотирилапими «терапевтами». А участь собак в освітньому процесі сьогодні є обов’язковим елементом для деяких навчальних закладів США та Фінляндії. Вважається, що каністерапія є методом позитивного психосоціального та фізіореабілітаційного впливу на людей, які цього потребують, через спеціально керованих або навчених собак. Щодо дітей, то цю терапію найчастіше застосовують при розладах мовлення, слуху, в разі ментальних порушень (аутизм, затримка психічного розвитку і т. ін. ). У Херсоні є спеціально навчений собака - Кіміко Такара. Його «кваліфікація» підтверджена відповідними сертифікатами. Кіміко був активно задіяний у Тижні креативної терапії, адже охочих відчути на собі дію каністерапії виявилося чимало. Переважно відвідувачами каністерапевтичних сеансів стали діти з розладами аутистичного спектра та із затримкою психічного розвитку. Під час такого сеансу дитина мала змогу прочитати вголос собаці фрагмент з улюбленої книжки, а потім безпосередньо в індивідуальному порядку «поспілкуватися» з чотирилапим «терапевтом»: погладити, пообіймати, побавитися з ним іграшками тощо. Вважається, що такий тактильний контакт є цілющим, адже він безпосередньо впливає на психоемоційний стан дитини.

Інклюзивний проект «Тиждень креативної терапії "Душа. Тіло. Гармонія"» дав змогу бібліотеці не тільки створити новий продукт, спрямований на задоволення актуальних потреб певної категорії користувачів, а й допоміг розширити партнерські зв’язки, залучити нових користувачів, прорекламувати практичні здобутки. Загалом учасниками Тижня креативної терапії стали майже 200 осіб, 120 з яких - люди що мають інвалідність.

Реалізація проекту була б неможлива без підтримки управління культури Херсонської обласної державної адміністрації та партнерів книгозбірні - Департаменту освіти, науки та молоді Херсонської ОДА, Херсонського державного університету, зокрема кафедри корекційної освіти, Херсонської академії неперервної освіти, міських спеціальної загальноосвітньої школи № 1, загальноосвітнього навчально-виховного комплексу № 48, загальноосвітньої школи-інтернату для дітей з вадами слуху, Херсонського базового медичного коледжу, психологічної майстерні «Фа-Мі-Ля».

Сподіваємося, що Тиждень креативної терапії в Херсонській ОУНБ ім. Олеся Гончара проходитиме регулярно, а набутий книгозбірнею досвід стане у пригоді колегам з інших бібліотек.

Оксана Шестакова,

керівниця Центру обслуговування користувачів з особливими потребами Херсонської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. Олеся Гончара

Щоквартальний науково-виробничий журнал "Бібліотечна планета".- №4 (90).- 2020.- 6-8 стр.

Календар подій

     1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 1314151617
18192021222324
252627282930