Гра - ключ до душі дитини
Максименко Сергій Дмитрович
В78117
159.922.7
М 17
159.922.7
М 17
Максименко Д.С.
Гра - ключ до душі дитини: гармонізація відносин дитини з навколишнім світом : практ. психологія/ Д. С. Максименко ; [в авт. ред.]
- Київ : Центр учб. літ., 2018. - Бібліогр.: с. 231-236. - 238 с., ISBN 978-611-01-1127-0
Предметні рубрики: Дитяча психологія
УДК: 159.922.7
Анотація:
Книга присвячена аналізу виховної можливості гри – одному з улюблених і органічних видів діяльності та спілкування дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.Автор розглядає дитячу гру як ефективний діагностичний, корекційний, розвиваючий і виховний засіб, який дозволяє дорослим не тільки знайти шлях до душі дитини, допомогти їй відкрити красу навколишнього світу і людських відносин, а й самим відчути радість від ігрового спілкування з дитиною.
Охарактеризовані показники ефективності застосування ігрових процедур, чітко прописані діагностичні критерії ігрової поведінки і переживань дітей. Ґрунтуючись на фундаментальних уявленнях видатних дослідників, автор враховує багато нюансів (особливості віку дитини, проблеми її розвитку, поведінки, реакції дорослих), вимоги до створення ігрового середовища вдома і поза ним, передбачаючи багато питань, які можуть виникнути у дорослих читачів.
Адресується дорослим-вихователям, педагогам, практичним психологам, дослідникам-початківцям, а також всім, у кого є діти.
Цитати
- "Саме гра виступає одним з ведучих засобів адаптації дитини до нових вимог, забезпечуючи їй благополучне самопочуття."
- "При вмілому керівництві з боку батьків, вчителів і вихователів гра здатна творити дива. "Ледачого вона може зробити працьовитим, незнайку - знаючим, недотепного - умільцем, відзначав Е. М. Мінськін, відомий фахівець з дитячої гри, який зберігав і збільшував протягом багатьох десятиліть ХХ століття її арсенал, - немов чарівна паличка, гра може змінити відношення дітей до того, що здається їм часом занадто звичайним, нудним, обридлим."
- "Гра й ігрова діяльність молодших школярів залишаються незамінними соціокультурними атрибутами їхнього життя. Однак виховні й розвиваючі можливості гри й ігрової діяльності дошкільників і молодших школярів можуть реалізуватися повною мірою тільки при наявності предметно-ігрових просторів, що відповідають їхнім потребам, вдома, у дворі, навколо й усередині дитячого саду, школи, у більш широкому навколишньому світі."
- "При використанні ігрових моментів важливо враховувати, що діти дошкільного і молодшого шкільного віку особливо чуттєві до схвалення, похвалі, тому кожен шляхетний їхній крок в ігровій і неігровій взаємодії потребує підтримки і позитивної оцінки навколишніх."
Зміст
Від автора: запрошення до діалогу про гру. С. 3
Розділ 1. ПРО ПРОСТІР, ГРУ І НОСІЇВ ІГРОВОЇ КУЛЬТУРИ. С. 8
Яке ігрове середовище розвиває дитину. С. 8
Як організувати ігрове середовище й ігрове спілкування в родині. С. 13
Ігри зближують покоління: про носіїв ігрової культури. С. 21
Дитяча майстерня ігор. С. 31
Розділ 2. ІГРОТЕРАПІЯ: ГОТУЄМОСЬ ДО ШКОЛИ. С. 36
Що таке ігротерапія? С. 37
Граємо за мотивами народної казки. С. 47
Як ми змінюємось, граючи з батьками. С. 80
Пальчиковий ігротренінг розвиває мовлення дітей. С. 90
Розділ 3. ГРА — КРОК ДО ЛЮДЯНОСТІ. С. 98
Від гри — до взаєморозуміння. С. 98
Від гри — до самоорганізації. С. 102
Колективна гра — це здорово! С. 113
У грі стаємо добрішими і кращими. С. 120
Розділ 4. ГРА — КРОК ДО НАВЧАННЯ В ШКОЛІ. С. 129
Гра допомагає учитися в першому класі. С. 129
З грою легше вчитися і після першого класу. С. 135
Гра допомагає учитися і вдома. С. 145
Гра формує комунікативні навички. С. 146
Розділ 5. ГРА — КРОК ДО ТВОРЧОСТІ І КРАСИ. С. 155
Гра й образотворче мистецтво. С. 156
Гра, музика, танець. С. 163
Гра‐драматизація. С. 171
Гра — душа дитячого свята. С. 179
Розділ 6. ДЕ, У ЩО І ЯК ГРАЮТЬ НАШІ ДІТИ: діагностичні методики з вивчення
предметно‐ігрового середовища розвитку і ігрової діяльності дитини дошкільного
і молодшого шкільного віку. С. 198
Ігровий простір дошкільної освітньої установи: методика діагностики стану
предметно‐просторового та ігрового розвиваючого середовища. С. 198
Чи розвиває дитину середовище: експрес‐анкета для фахівця з діагностики
спрямованості розвиваючого середовища на розвиток і становлення
особистості дитини. С. 204
Ігровий досвід дитини: опитувальний лист для інтерв’ю з дітьми для виявлення
їхнього ігрового досвіду. С. 206
Бажане і реальне: експрес‐діагностика уявлення дітей і дорослих про
предметно‐ігрове середовище. С. 214
Очима дорослих: як дитина виявляє себе в процесі ігрової діяльності і
спілкування. С. 218
Як вивчати дитячий ігровий фольклор: методика збирання традиційних дитячих
ігор і вивчення предметно‐ігрового середовища. С. 222
Замість висновку: гра — золотий ключ до душі дитини. С. 229
Література. С. 231